Lapland, a wonderful world! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu Lapland, a wonderful world! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu

Lapland, a wonderful world!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

25 Maart 2009 | Zweden, Kalmar

Vorige week donderdag 19 maart, 04.00 ’s ochtends was het dan eindelijk zo ver, yes m’n wekker! Nouja, 04.00 de wekker dat is vroeg, maar een geruststelling; we gaan naar Lapland..vol verwachting klopte ons hard toen we om 05.00 uur in de trein stapten op weg naar Gotebörg.

Om 09.00 uur kwamen we aan in Gotebörg en vanaf daar zijn we vertrokken met de bus richting het noorden, bestemming: Kiruna in Lapland!

Na ongeveer 22 uur te hebben genoten van een dubbelgevouwen houding in de bus zetten we vrijdagochtend om 7.30 uur onze eerste stap op Lapse grond!
Hier mochten we genieten van onze eerste indrukken onder het genot van een overheerlijk ontbijtbuffet! Mijn eerste indruk: is dit Lapland? Ik dacht bij Lapland aan veel bossen,veel sneeuw en extreme kou!

De zon scheen, de lucht was helder blauw en er waren vooral veel bergen en vlakten met jawel veel sneeuw en de temperatuur van ongeveer -1 graad voelde door de extreem koude wind een stuk kouder aan…maar gelukkig hadden we daarvoor ons skipak!

Na het ontbijt zijn we een rondje door Kiruna gelopen. Kiruna is een redelijk grote stad die voornamelijk bestaat uit een grote mijn. De mijn is de belangrijkste inkomstenbron voor de mensen in de stad. Doordat de mijn steeds groter wordt en verder onder de stad komt te liggen, moet de hele stad vanaf volgend jaar verplaatst worden, een heel karwei dus!

Ook dit was weer verrassend voor mijn beeld van lapland, ik dacht dat alle mensen in hutjes woonden in de middle of nowhere en dat alle mensen die er woonden een soort houthakkers waren met veel rendieren. Maar er zijn dus ook ‘gewone’ mensen met blond haar, een spijkerbroek en hakschoentjes in Lapland…ja Marjolein haar blik op de wereld wordt duidelijk verbreed..haha!

’s middags was het tijd voor actie! We begonnen met de hondenslee! Wij mochten zelf helpen om de honden uit de hokken te halen, een heel karwei om een goed team samen te stellen uit de 45 sledehonden! Alle honden blaften en jankten omdat elke hond graag ons wilde vervoeren op de slee..ja dat is natuurlijk ook een hele eer ;)

Uiteindelijk stonden er 12 honden voor de slee gespannen en konden we gaan. We mochten gezellig met z’n 4en achter elkaar op de slee en daar gingen we dan! Waaa, wat is dit gaaf, het eerste stuk was nogal heftig, direct van een berg af met hobbels, en geloof me zo’n houten hondenslee geeft niet veel mee ;)..maar een super belevenis! Het vervolg van de route was zo mooi, de prachtige natuur, de helderblauwe lucht en de stralende zon maakte het tot a wonderful world. We gingen door de sneeuw en over prachtige bevroren meren! Echt een super belevenis! Nog een belevenis was zelfs dat m’n gezicht helemaal verbrand was..jaja zo’n super weer hadden wij dus in Lapland!

Tijdens de route was er een stop. We stopten midden in het prachtige landschap waar een wigwam stond! Binnen in de wigwam waren allemaal bankjes bedekt met rendiervellen. In het midden van de wigwam brandde een vuurtje waarop oude kookpotten stonden te koken, klaar voor een kopje koffie/thee met een heerlijk zelfgebakken cakeje! Erg gezellig dus.
Na de stop volgde de wissel en was het tijd voor snelheid. Samen met Mirthe mochten wij op een stoere sneeuwscooter en hebben we met 80km/u over de mooie bevroren meren van Lapland gecrosst! Super gaaf!

’s Avonds gezellig met z’n allen wat gedronken en op tijd naar bed gegaan, we waren kapot van de lange reis.

Zaterdagochtend gingen wij een rendier boerderij bezoeken die was van een Sami-familie. Sami’s zijn van vroeger uit de officiële inwoners van Lapland. Hier mochten we o.a. rendieren voeren en hebben we gezellig in een wigwam gezeten bij de houtkachel en werden veel verhalen vertelt over het Sami volk, een toeristisch hoogstandje dus, maar wel interessant om ook te weten hoe het zit met de historie.

De middag stond in het teken van een ander toeristisch hoogstandje: het ijshotel! Ook dit kwam weer helemaal niet overeen met m’n verwachtingen! Ik dacht het zijn een paar kamers gemaakt van ijs, nou die verwachting dat het gemaakt was van ijs klopte gelukkig, maar de verwachting van een paar kamers klopte niet. Het hotel had maarliefst 75!! Kamers en dan niet zomaar kamers?! Elke kamer was gemaakt door een kunstenaar en heel bijzonder. Zo was er bijvoorbeeld een kamer waar helemaal een boom in was gemaakt van ijs en boven in de boom was dan een bed, echt zo super gaaf om te zien! Echt een hele kunst! Ook was er een kerk, gemaakt door Nederlanders en hier trouwen elk jaar ong. 150 stellen. Als je er zou willen trouwen kom je op de wachtlijst en moet je ongeveer 2 jaar wachten..persoonlijk lijkt mij het niks, want de bruiloft moet zo snel gaan, omdat alle bruidjes het ijskoud hebben in hun jurkje..haha maar goed er zijn dus genoeg mensen die dit wel willen..want bijzonder, ja dat is het zeker wel.

Kortom ook erg leuk om een keer te zien, maar ik zou er zelf niet perse een keer willen slapen, doe mij maar gewoon een lekker warm bed in plaats van een IJSkoud bed.

Zaterdagavond was ook bijzonder…we hebben het Noorderlicht gezien! Jaja en dat in Maart..een kwestie van puur geluk! Super bijzonder om te zien dat er opeens groen licht zit in de zwarte hemel en verandert van kleur! Het was niet zo spectaculair als op sommige foto’s op internet, maar we hebben wel echt wat gezien en ik vond het al een hele belevenis en natuurlijk super geluk!

Zondag was het tijd voor een nieuwe bestemming: Abisko. 150 km. hoger dan Kiruna ligt Abisko een nationaal park, het park staat vooral bekent om de prachtige natuur en het is een populair skigebied! Ook hier was het weer prachtig! Aangekomen in Abisko was het eigenlijk direct weer tijd om verder te gaan; we konden kiezen om te gaan skiën hier of we konden kiezen om in de bus te blijven zitten en verder te rijden naar Narvik in Noorwegen, hier konden we de bijzondere fjorden bekijken.
Omdat wij dachten, skiën kun je overal hebben wij gekozen om ons nog een uurtje extra te vertoeven in onze heerlijke bus, die we nog lang niet zat waren:P..hahaha!

De weg op weg naar Narvik was echt prachtig, er was steeds meer sneeuw! Op sommige plekken lag er zeker wel 2 tot 3 meter! Alle huizen waren helemaal ingesneeuwd! Aangekomen bij de fjorden was het helemaal kippenvel! Serieus, ik had echt kippenvel zo mooi was het! De hoge bergen waren prachtig wit van de sneeuw. Het meer was helder blauw en niet bevroren, dit omdat de temperatuur hier in Noorwegen een paar graden hoger was.

We zijn helemaal rond het meer geslingerd op prachtige bergweggetjes. Vervolgens zijn we uit de bus gegaan en hadden we de keus, het stadje bekijken, dat niet heel bijzonder was of mijn angsten overwinnen en in een gondellift naar boven gaan, de skipiste op en daar genieten van het uitzicht!

Ik de held koos ervoor om m’n angsten te overwinnen en ben in de lift gaan zitten. Mijn mede reizigers vonden het volgens mij erg leuk om mij te zien. Ik keek nogal angstig, vroeg om de minuut is dit normaal als de lift weer eng schommelde of stil bleef staan en de mannen maakten me nog banger door bijna de lift open te trekken en te zeggen dat dit echt niet normaal was blablabla..maar goed ik kon toch niks dus moest maar genieten van het prachtige uitzicht op enge, schommelende hoogte!

Eenmaal bovengekomen was m’n angst direct voorbij! Het was echt super-super-super mooi! Je keek uit op het stadje, de geweldige bergen en het helderblauwe meer!
Ook begon hier de pret, een aantal jongens uit onze groep hadden sleetjes..nou je weet het Marjolein en een slee..die combi is perfect! Dus ik heb me weer heerlijk uitgeleefd..het ging echt kei-hard!

Vervolgens moesten we weer naar beneden. Ze vertelden ons dat je met de lift terug kon of lopend, dan was je in 20/30 minuten beneden. Omdat wij nog ruim 45 minuten hadden voordat we weer terug moesten zijn kozen wij voor de moeilijke weg en liepen we naar beneden! Ook voor mij geen probleem, want die lift was nou ook niet mijn beste vriend. Nou dat hadden we geweten. Het was echt een super mooie route, alleen ook super lang en echt niet te doen in 20/30 minuten! Misschien kon je binnen deze tijd naar beneden skiën..maar lopen..nee dat echt niet!
Omdat we echt op moesten schieten om op tijd in de bus te zijn, zijn we gaan zitten en hebben we onze billen gebruikt als slee..en ja het werkte ook nog..al snel gingen we met een sneltrein vaart de skipiste af..hahah echt een super belevenis! Alhoewel m’n spiertjes het niet helemaal geweldig vonden..maar goed die mogen ook weten dat ze in Lapland zijn geweest! Uiteindelijk 20 minuten te laat aangekomen in de bus, maar gelukkig stond hij er nog en wij hadden er weer een super belevenis bij!

’s Avonds was het tijd voor iets typisch noordelijks: de sauna! Van de sauna ben ik hier in Kalmar al helemaal fan geworden, maar deze sauna-beleving was wel erg bijzonder. We moesten eerst ongeveer 1km. door het pikdonkere besneeuwde bos lopen. Vervolgens kwamen we aan bij een houten huisje gelegen aan een groot bevroren meer. In het huisje was geen stroom en geen stromend water. Overal stonden kaarsjes, erg gezellig dus! Er was een gedeelte om te relaxen waar een houtkachel brandde en het ongeveer 25 graden was, ik dacht even dat ik thuis in de woonkamer zat..ahah maar dat was toch niet zo. Aan de andere kant van het kleine huisje was de sauna. Ook deze sauna werd verwarmd door een houtkachel, de temperatuur was hier ongeveer 80/90 graden. Heerlijk dus!
Om het bijzonder te maken was er natuurlijk de mogelijkheid om even af te koelen buiten in je bikini in de sneeuw en de echte waaghalzen mochten een sprong maken in een uitgehakt stukje meer om kennis te maken met het ijswater. Dit was voor mij iets te veel gevraagd, ik heb alleen rondgerend in de sneeuw en mijn voetjes hebben kennis gemaakt met het ijswater..en ze vonden het koud genoeg! Wel een erg bijzondere ervaring.

Maandag was ons Lapland-avontuur dan helaas alweer bijna afgelopen. Nog even met de gezellige groep, die kwam uit de hele wereld o.a. Mexico, Engeland, Italië, Spanje etc. op de foto en vervolgens om 11.00 uur ’s ochtends de bus in!

De busreis was net zoals de heenweg lekker opgevouwen, maar goed je moet er iets voor over hebben.

Dinsdagochtend kwamen we om 10.00 uur aan in Gotebörg, daar namen we om 12.00 uur de trein naar Kalmar en om 17.00 waren we dan weer eindelijk thuis naar een vermoeiende, lange reis van 30 uur! Heerlijk weer recht slapen in een fijn bed!

Kortom, Lapland was onvergetelijk. Het voldeed helemaal niet aan mijn verwachtingen, maar het was één grote verrassingsreis, die veel en veel mooier was dan mijn verwachting.

Een aantal foto’s zal ik hieronder plaatsen en ook zal ik er een aantal op mijn hyves zetten. Maar geloof me, ik had voor mijn reis ook veel foto’s gezien, maar Lapland voelen, ruiken en ervaren is heel iets anders dan een paar foto’s zien! Dus als je, je ooit nog eens verveeld…DO IT!

Zoals jullie zien ben ik over 36 dagen alweer thuis, de tijd vliegt!..de komende weken staan in het teken van stage en bezoek van Roel..alweer een heerlijk vooruitzicht dus! En stiekem heb ik ook al wel weer zin om naar huis te gaan hoor, maar eerst nog even lekker 5 weekjes genieten van het mooie Zweden, waar de lente bijna begint!

Heel veel liefs en een dikke knuffel uit Zweden

Kusjes Marjolein


  • 25 Maart 2009 - 22:25

    Nicole Schrijver:

    Hey Marjolein!
    Wat een leuk verhaal weer! Ben benieuwd naar de foto's van Lapland. Veel plezier nog de laatste weken en samen met Roel!

    groetjes Nicole

  • 26 Maart 2009 - 09:27

    Rita:

    hoi Marjolein,ik heb eerst gekeken of het een lang verhaal was,en ja hoor heerlijk,kopje koffie erbij en kom maar op.
    Super wat je allemaal meemaakt,is niet te beschrijven denk ik.
    Heel veel plezier nog en blijf vooral genieten.
    groetjes Rita.

  • 26 Maart 2009 - 09:52

    Lauraa:

    Wauw! :D

  • 26 Maart 2009 - 19:12

    Lies Ruiter:

    Nou ik lees t wel. Allemaal heel indrukwekkend wat jij meemaakt.Geweldig toch.
    Inge, de studievriendin van Femke was daar ook vorige week, maarrreee geen noorderlicht gezien, dus bofkont dat heb jij wel mooi meegemaakt.
    Succes met je stage, want dat staat nu weer op je progam?
    Enne geniet ze nog.
    Groetjes Lies Ruiter


  • 27 Maart 2009 - 17:02

    Marjolein:

    Superrr gaaf zeg!!!! En bedankt voor je kaartje, ik vind de foto heeel erg mooi!!! Vet lief!

    Tot over 3 weken (jaja over 3 weken zijn wij nu bij jou!!!)

    Kusjes1!

  • 27 Maart 2009 - 17:20

    Kelly :

    De mooie muts staat je goed! En verder echt mooie verbazingwekkende foto's! Je bent een schatje! liefss kell en de groetjes van jan en josé

  • 31 Maart 2009 - 20:13

    Liesbeth:

    Hoi Marjolein, wat leuk om dit alles weer te lezen.Je maakt wat mee......Lapland...daar droom je toch alleen maar van.
    Dit zijn toch hele andere foto's dan van Nadieh..jij in het Noorden en Nadieh in het Zuiden..
    Heel veel plezier met Roel dit weekend en geniet er nog even van.
    Groetjes Wim en Liesbeth.

  • 03 April 2009 - 18:45

    Sanne:

    Hee tepje! wat een verhalen weer haha, super leuk om te lezen! wat je daar allemaal wel niet mee maakt.. geniet nog van je laatste weekjes! en tot gauw.. een dikke kus vanuit haarlecity ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Studeren op de universiteit van Kalmar in Zweden !!

Actief sinds 09 Dec. 2008
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 16650

Voorgaande reizen:

12 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: