Het aftellen is nu echt begonnen.. - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu Het aftellen is nu echt begonnen.. - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu

Het aftellen is nu echt begonnen..

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

23 April 2009 | Zweden, Kalmar

Ja je leest het goed, het aftellen is begonnen. Nog 8 nachtjes slapen en dan vertrekt mijn vliegtuig van Zweden op weg naar alle lieve mensen thuis, het mooie weer maar natuurlijk ook weer mijn zo ‘gewone, normale’ leventje in Heeten!

Het weer is hier nog steeds mooi, een strak blauwe lucht en de zon schijnt alleen de temperatuur van ongeveer 6 graden maakt mij erg jaloers naar ons kikkerlandje Holland, waar het op dit moment volgens mij heel wat graden warmer is.

Ik zal eerst beginnen om iets te vertellen over de afgelopen weken. Rita, speciaal voor jou weer een extra lang verhaal ;)..geniet ervan!

Ik begin bij Pasen, deze dagen ben ik doorgekomen samen met Milou, we hebben ons zelf maar eens lekker verwend. Aangezien onze moeders nu niet klaar stonden met een lekker ontbijtje, hebben we samen broodjes gebakken, vers fruit en natuurlijk een eitje gegeten.
Overdag zijn we samen met Leonie, één van de meiden uit Zwolle die hier studeert, naar het strand geweest om daar uit de wind te genieten van de zon, heerlijk!

Na de paasdagen hadden wij een rustig weekje, de basisschool had namelijk een weekje vrij en wij dus ook! Vakantie betekent voor ons leuke dingen doen dus: een dagje Gotebörg.

Gotebörg ligt aan de westkust van Zweden en dus aan de andere kant dan waar wij zitten. De reis hierna toe duurde per trein 4 uur en het leek ons dus verstandig om er een tweedaags tripje van te maken. Aangezien wij nog steeds leven als ‘arme’ studenten zat een overnachting er niet in. Vandaar de keus; we doen de hele stad in 1 dag!

Hiervoor waren dan ook de nodige voorbereidingen getroffen. Het belangrijkste van de dag was de taakverdeling, want tja zonder taakverdeling ben je nergens. Milou was voor het maken van de foto’s. Mirthe had als taak om de foto’s die in onze stadgids van Gotebörg stonden precies na te fotograferen en ik had de belangrijke taak om de leuke dingen uit het boekje voor te lezen over Gotebörg en vooral belangrijk, ik moest de tijd bijhouden.

Nou de voorbereidingen waren getroffen. Om 8 uur zaten we in de trein in om 12 uur stonden we op Gotebörg Centraal. Oké…plan 1; op naar de tourist office. Hier hebben we uitgelegd dat we maarliefst 5 uur hadden om de hele stad te zien..we werden even raar aangekeken, maar we werden goed geholpen want binnen 10 minuten stonden we weer buiten na een super snelle uitleg van de mevrouw en een kaart in onze handen met daarop de hoogtepunten van de stad.

De taken waren verdeeld dus we konden op pad. Als eerst belandden we in een grote hal waar ze allerlei verse producten zoals vis, vlees en fruit verkochten, vanaf hier zijn we doorgelopen/gerend naar een mooi park, viel een beetje tegen. Omdat ik vond dat alles goed verliep volgens planning en Milou vond dat er toch echt een foto van een echte eland ontbrak in de fotocollectie hebben we besloten om ons rondje stad uit te breiden.

We zijn naar een groot park gelopen, het park was erg mooi en het leukste was wel dat er dieren waren. Zelf waren we erg gecharmeerd van de pauw, die vlak voor onze neus zijn veren uitsloeg. Ook hebben we een echte Eland gefotografeerd..is die missie ook weer geslaagd. En..als je het mij vraagt..een Eland is erg lelijk, het lijkt een soort lomp paard op stelten, dus nee geen dier om naar Nederland te halen ;) Maar natuurlijk kon het zien van een Eland niet ontbreken in ons Zweden-avontuur!

Na het park zijn we weer de stad in gelopen. Opvallend aan de stad is dat er veel verschillende architecturen zijn. Alles is er te zien, van oude houten Zweedse huisjes tot moderne kantoorgebouwen.

Gotebörg bezit ook de grootste haven van Noord-Europa vandaar dat we ook even door het havengebied zijn gelopen, hier waren vooral veel grote vrachtschepen te zien en er was een fotomoment voor Mirthe, ze heeft precies dezelfde foto gemaakt als in haar gids stond van Gotebörg van een lelijk standbeeld ;)…maargoed ook deze missie was voltooid.

Een bijzonder hoogtepunt in Gotebörg is ook de viskerk en natuurlijk moesten wij deze ook bewonderen. De viskerk is een gebouw dat lijkt op een kerk, binnen is er een markt waar ze allemaal verse vis verkopen, erg leuk om te zien. Omdat mijn taak was het bijhouden van de tijd, we liepen op scheme, vond ik dat we even een korte pauze in mochten lassen, dat hadden we verdiend. We hebben lekker een vers stukje zalm en kabeljauw geproefd.

Na 5 minuten te hebben gezeten, was het weer tijd om verder te gaan en zijn we verder de stad in gelopen. Hier hebben we nog een aantal bekende gebouwen bekeken zoals het raadhuis.

Uiteindelijk sloeg mijn horloge 5 uur en was het hoogste tijd om ergens wat te eten. Aangezien onze enige pauze van vandaag 5 minuten lang was, waren onze voetjes toe aan rust en hadden wij wel zin in een lekkere pizza. Na een pizza te hebben gegeten zijn we om 6 uur met een voldaan gevoel in de trein gaan zitten.

In de trein hebben we onze rode voeten met hier en daar een blaar bewonderd en ben ik vervolgens verslaafd geraakt aan mijn boek. Heb het boek van de moeder van Maria Mosterd, echte mannen eten geen kaas gelezen. Het boek heet ‘ik stond laatst voor een poppenkraam’ en is echt een aanrader, een super mooi boek!

Kortom het was een intensieve dag, maar we hebben wel genoten! Gotebörg is een mooie, afwisselende stad en we hebben weer een gedeelte van Zweden gezien.

Afgelopen weekend stond in het teken van bezoek! Ja…het was zover! Marjolein, Anouk & Laura kwamen mij opzoeken in Kalmar. Na een spannende vlucht, vooral voor Marjolein en Anouk was het spannend want zij vlogen voor het eerst, landden om 16.30 de dames op Zweedse grond.
De echte stoertjes, zo noemde Marjolein zichzelf, staptten uit het vliegtuig en vonden het vliegen niet eens eng!..wat zijn ze stoer hè!
Samen zijn we met de trein naar Kalmar gegaan en hebben onderweg gezellig bijgekletst. In Kalmar zijn we eerst naar mijn kamer gegaan, die viel gelukkig in de smaak want hier moesten de gasten het weekend verblijven.

Omdat we honger hadden hebben we gezellig gegeten bij de pizzeria en ’s avonds hebben we mijn kamer omgetoverd tot een 4-persoons slaapkamer.

Het hele weekend was erg gezellig we hebben gezellig bijgekletst, lekker gegeten, veel gewinkeld, films gekeken en natuurlijk zijn we wezen stappen in Kalmar..dit zorgde voor de nodige oo’s en aa’s..want tja dat stappen hier in Zweden blijft nog steeds een bijzondere ervaring..kortom een top weekend! Lieve meiden, nogmaals bedankt, ik heb genoten en ik vond het leuk dat jullie even een kijkje hebben genomen in mijn tijdelijk Zweedse leven ;)

Deze week stond in het teken van stage en hard aan het werk met de laatste opdrachten. Volgende week hebben Mirthe en ik onze eindpresentatie over ons onderzoek op stage, hiervoor zijn we deze week druk bezig geweest met ons Engelse verslag. Heel gemakkelijk is dit nog niet, maar het gaat de goede kant op! Ook onze powerpoint presentatie is bijna klaar, dit weekend nog even de laatste loodjes, de nodige voorbereidingen en volgende week dinsdag mogen we dan presenteren!..best spannend hoor!

Ook de laatste dagen stage worden geteld. Deze week mochten we een kijkje nemen in Grade 2, dit is te vergelijken met groep 4 een erg leuke leeftijd dus. Als hoogtepunt hebben wij de kinderen hoofd schouders knie en teen op z’n Nederlands geleerd en als tegenprestatie mochten Mirthe en ik voor de klas het lied in het Zweeds zingen. Een voorstelling kun je, je hier denk ik wel van maken..maar erg charmant was het niet met ons geweldig Zweedse zangtalent…wel vonden de kinderen het erg leuk! Haha..gelukkig maar!

Mirthe en ik zijn ook begonnen om een boek te maken met alle leuke ideeën die we op stage hebben opgedaan. Ideeën zoals leuke sportspelletjes voor buiten, leuke knutselwerkjes en opvallende, interessante dingen die we zien in de verschillende klassen. Voor de jufjes onder jullie als je interesse hebt..misschien gaan we het boek wel uitgeven want we zijn nu al super trots op het leuke resultaat! Een leuk aandenken dus voor onze stagetijd in Zweden.

Dit weekend wordt ons laatste weekend in Kalmar en staat in het teken van de laatste keer stappen in Zweden, gezellig BBQen met de Nederlandse meiden en zo gaan we vast nog wel meer leuke dingen doen en natuurlijk verdient onze Engelse presentatie ook nog de nodige aandacht. Kortom ook het laatste weekend komen we nog prima door!

Rita..hopelijk was dit verhaal lang genoeg voor jou en voor de liefhebbers zal ik volgende week voor mijn vertrek nog 1 laatste verhaaltje plaatsen.

Voor nu, heel veel liefs uit Zweden…en ik zie en spreek jullie snel weer!

Marjolein

  • 23 April 2009 - 19:43

    Noortje:

    Wat mooi om te lezen weer! Geniet nog van je allerlaatste dagen;)
    liefs

  • 23 April 2009 - 20:39

    Nadieh:

    Hee!
    Jeetje alweer bijna naar huis, heb je er een beetje zin in?? Ik moet er persoonlijk nog echt niet aan denken! Heel veel plezier nog de komende dagen en succes met je presentatie! Geniet er nog eventjes van :)

  • 23 April 2009 - 20:53

    Natasja:

    aaah geweldig verhaal weer marjo!! nog eventjes en je mag alles in de kleedkamer gaan vertellen..
    geniet van je laatste daagjes en tot snel

    kuss

  • 24 April 2009 - 11:06

    Rita:

    haa die Marjolein.

    Ik ben tevreden hoor,lekker lang verhaal.Heerlijk om te lezen.Blijf vooral genieten de komende week.
    groet Rita.

    P.S.ik neem wel genoegen met een kort verhaaltje volgende week hoor!

  • 26 April 2009 - 11:27

    Marjolein:

    Meis,

    Nog een heeeel klein weekje en dan ben je weer thuis :D

    Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Studeren op de universiteit van Kalmar in Zweden !!

Actief sinds 09 Dec. 2008
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 16646

Voorgaande reizen:

12 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: