Lente in Zweden & stage op de basisschool! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu Lente in Zweden & stage op de basisschool! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu

Lente in Zweden & stage op de basisschool!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

11 April 2009 | Zweden, Kalmar

Zo, hier weer even een update vanuit Zweden, vlak voor de paasdagen..ik dacht als jullie je vervelen hebben jullie iets te doen dit weekend!

Om te beginnen heel erg leuk om jullie reacties op de site te lezen…ga zo door!! Het is erg leuk om te zien dat nog steeds zoveel mensen mij volgen en mijn verhalen nog niet zat zijn!

Hier is nog steeds alles goed, the sun is shining, de lucht is blauw en ja…Zweden is weer in leven! Afgelopen 2 weken werd het weer steeds beter, de zeewind is nog fris, maar uit de wind is het heerlijk, we hebben zelfs al een aantal middagen aan zee doorgebracht (met jas aan, maar nou ja..we lagen aan zee!).

De afgelopen twee weken lijkt ook het inwonertal van Kalmar vertienvoudigd te zijn, dit omdat nu eindelijk na een grauwe winter iedereen naar buiten komt! Heerlijk, om weer mensen te zien!
Vorige week is mijn stage begonnen, samen met Mirthe loop ik stage op de Djurängsskolan, een basisschool in het noorden van Kalmar. Nou dat was wel even wennen voor ons als studentjes die de weken hiervoor elke ochtend konden uitslapen! Om half 8 zitten de dames op de fiets want om 8 uur begint de school!

Op onze stageschool zijn wij het meest in Grade 4, dit is te vergelijken met groep 6 in Nederland, de kinderen zijn ongeveer 10 jaar oud. In deze groep doen wij ook een onderzoek naar samenwerkend leren voor onze pabo-cursus die we hier volgen. Het is erg interessant om de verschillen tussen de Nederlandse en de Zweedse basisscholen te zien en vooral te ervaren.

Naast Grade 4 zijn we ook al een dag in de pre-school geweest, dat kun je vergelijken met de kleuters in Nederland, alleen zijn hier kinderen pas vanaf 7 jaar leerplichtig en is dit dus niet verplicht. Ook hebben de kinderen nog geen doelen die ze moeten behalen en mogen ze dus nog echt kind zijn.

Ook hebben we een kijkje genomen in een aantal andere klassen en we hebben zelfs al een les gegeven over Nederland! We hadden muisjes en hagelslag meegenomen en dit mochten de kinderen vervolgens proeven, vooral de hagelslag viel heel erg in de smaak!

De laatste weken heb ik heel wat verschillen gezien tussen de Nederlandse en Zweedse basisscholen daarom hieronder even een aantal leuke, typisch Zweedse dingen!

- In Zweden is een basisschool een brede school, dit betekent dat er naast de groepen 3 t/m 8 ook een voor- en naschoolse opvang bij in zit. Deze opvang hoort ook bij de school. De school opent om 6 uur ’s ochtends en vanaf 6.30 uur kunnen de kinderen gebracht worden, vervolgens beginnen de lessen op school om 8 uur en deze duren tot 2 uur. Vervolgens kunnen de kinderen weer naar de naschoolse opvang, hier kunnen ze blijven tot 18.30. Er zijn echt een heel aantal kinderen die van 7 tot 5 op school zitten! Dit omdat Zweden heel feministisch is en het is heel normaal dat ouders beiden werken.

- In de klas gaan de schoenen uit, alle kinderen lopen op sokken in de klas! Ook de leerkrachten hebben vaak van die Birkenstock gezondheidssandalen uit, ziet er niet uit onder een rokje o.i.d. maar goed! Gelukkig zijn wij nog geen echte leerkracht en mogen wij nog lekker op onze gewone schoenen lopen.

- Ook nog iets leuks over schoenen, in de lunch wordt de lerarenkamer wel eens omgetoverd tot schoenenwinkel. Er komt dan een man met ongeveer 100 lelijke gezondheidssandalen om de lerarenkamer om te bouwen tot schoenenwinkel, waar leerkrachten deze ‘mooie’ schoenen kunnen kopen…Mirthe en ik stonden met de slappe lach in de lerarenkamer te kijken naar alle leerkrachten die de nieuwe perfecte, oerlelijke schoen paste..erg geinig dus!..moest je bij zijn denk ik!

- Om 11 uur krijgen alle kinderen een warme maaltijd op school. De school heeft een speciale schoolkeuken en eetzaal. Alle kinderen mogen zelf met hun bordje langs het buffet lopen om wat te kiezen van het uitgebreide buffet, dat elke dag uit iets anders bestaat. Wel even wennen hoor om 11 uur al aan de kippenpoot, met aardappels en knäckebröd…ja want knäckebröd eten ze hier bij elke warme maaltijd.

- Elke Zweedse basisschool is verplicht om een eigen schoolzuster te hebben. Op elke school is er een aantal vaste dagen in de week een schoolzuster aanwezig. Super handig, want als een kind bv. last van oorpijn heeft, hoeft het niet naar de dokter in de stad, maar kan het gewoon op school blijven. Ook houdt deze zuster de gezondheid, gewicht, lengte etc. van alle kinderen op vaste tijden in de basisschool bij.

- Op een Zweedse basisschool zijn er heel veel verschillende leerkrachten. De leerkracht van de klas is niet bevoegd om alle lessen te geven. Vaak geeft de groepsleerkracht alleen Engels, Rekenen en Zweeds. Er komt een speciale leerkracht in de klas voor Natuur, Muziek, Geschiedenis etc. Ook voor sport is er een speciale leerkracht. Dit betekent dus dat de groepsleerkracht erg veel vrije tijd heeft. Erg relaxed zul je denken, maar ze verdienen ook minder dan in Nederland, want de leerkrachten worden per uur dat ze lesgeven betaald..en dat is dus erg weinig!

- Ten slotte, de Zweedse kinderen zijn echt super zelfstandig! Zelfs de kleine kleutertjes van 4 jaar, die nog niet verplicht zijn om naar school te gaan, maar wel vaak op de pre-school zitten, scheppen al zelf hun bordje vol met warm eten! Super schattig om te zien! Ze worden ook heel zelfverantwoordelijk opgevoed. Als het bv. heeft geregend is het in Nederland verboden om op het schoolplein heel hard in een grote plas te stampen of evt. in te gaan liggen. In Zweden vinden ze het heel raar dat dit bij ons in Nederland een regel is, het is toch het probleem van het kind dat het kind nat en vies is! Daar zitten de leerkrachten niet mee!..erg grappig dus om deze verschillen te zien!

Nou, dit waren wel een beetje mijn hoogtepunten van mijn stage, volgens mij zijn er nog veel en veel meer, maar die schieten me zo niet te binnen. Ik heb in ieder geval wel een dagboek bijgehouden van mijn stagedagen en veel foto’s en zelfs een film gemaakt…dus leuk voor de leerkrachten en andere geïnteresseerden in Nederland denk ik!

Na mijn stageweek vorige week heb ik vorig weekend bezoek gehad: van ROEL!! Ik was heel erg blij dat hij weer een weekendje langs kwam! Het was erg leuk om weer even voor een weekendje samen te zijn en hem weer iets te laten zien van mijn Zweedse leventje hier. We hebben super lekker weer gehad het hele weekend en zelfs aan zee kunnen liggen. Dus een super leuk weekend om op terug te kijken!

Ook is er nog een heel leuk vooruitzicht, waar ik me heel erg op verheug! Volgende week vrijdag mag ik mijn vriendinnen Marjolein, Anouk en Laura van het vliegveld halen! Ook zei komen voor een weekendje bij mij op bezoek..ik heb er heel erg veel zin in en hoop dat het weer alleen maar beter wordt, maar volgens mij zijn de voorspellingen goed.

Ik heb nu voor een weekje paasvakantie, want Pasen wordt hier nogal grootst gevierd. Samen met Milou ga ik dit weekend Pasen vieren. Mirthe’s ouders zijn op bezoek en Marli’s vriend is er. Voor Pasen gaan Milou en ik samen een gebraden kip eten! ..dus ook dat wordt vast gezellig! Heb zelfs ook al een paashaan geknutseld op stage!..dus zelfs m’n kamer is al in paassferen!

Voor jullie daar in Nederland, een gezellig paasweekend gewenst en tot snel, ja de tijd vliegt! Over 3 weekjes zit ik al thuis, maar ik ga nog even lekker 3 weekjes genieten van de zon, nog een paar daagjes stage, mijn vriendinnen en de zee!

Heel veel liefs en een dikke knuffel van Marjolein

  • 11 April 2009 - 11:52

    Milou:

    Haaai Marjolein!!
    Leuk om je stageverhalen te lezen! En mooie verschillen..de regenplasstamperss ga ik maar overnemen denk ik haha. Wij hebben er weer een mooie paasjuventadag opzitten.. Veel plezier met hane volgend weekend en tot over 3 weekjes!
    Liefss Milou

  • 11 April 2009 - 18:17

    Carola:

    hey Marjolein,
    ben errug benieuwd naar je foto's en film! Leuk om over de verschillen in het onderwijs te horen! En wat gaat de tijd snel, je bent inderdaad al weer bijna thuis! Ik heb je verhalen met veel plezier gelezen, geniet van de laatste weekjes!

    groetjes Carola

  • 11 April 2009 - 18:44

    Peter En Carla:

    Hoi Marjolein,
    Wat leuk weer om je verhaal te lezen,wat is de school daar anders zeg! Geniet van de Paasdagen(en van de kip)
    Lieve groetjes van ons.

  • 14 April 2009 - 13:03

    Rita:

    hoi Marjolein,
    worden de verhalen weer korter of is dat maar schijn?
    Voor mij kunnen ze niet lang genoeg zijn.
    ontzettend leuk om te lezen.Heel veel plezier nog daar.
    groet Rita.

  • 14 April 2009 - 13:03

    Rita:

    hoi Marjolein,
    worden de verhalen weer korter of is dat maar schijn?
    Voor mij kunnen ze niet lang genoeg zijn.
    ontzettend leuk om te lezen.Heel veel plezier nog daar.
    groet Rita.

  • 16 April 2009 - 14:49

    Sanne:

    Echt super leuk om te lezen marjo! en dit weekend ook nog zulk fantastisch bezoek... wat wil je nog meer?! ;) Veel plezier en een dikke kus!

  • 22 April 2009 - 15:41

    Femke Ruiter:

    Heeee Majooo!!! :D

    Wat goed dat ik eindelijk je verhaal eens rustig kan lezen!! :D (dat internet daar ,,. als er al internet aanwezig was ;) ) :D

    Wat super om te horen van je ervaringen!! Dat die kids van 4 ook al alles zelf doen joh! Ben echt heel benieuwd na al je verhalen, maar dat komt vast goed als je weer in Nederland bent!

    Nu eerst nog genieten van je laatste tijd daar! Voor je weet ben je alweer in Nederland!!

    Dikke kus en tot snel!!
    Liefs Femm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Studeren op de universiteit van Kalmar in Zweden !!

Actief sinds 09 Dec. 2008
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 16648

Voorgaande reizen:

12 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: