Week 1 - mijn eerste indruk van Zweden - Reisverslag uit Heeten, Nederland van Marjolein - WaarBenJij.nu Week 1 - mijn eerste indruk van Zweden - Reisverslag uit Heeten, Nederland van Marjolein - WaarBenJij.nu

Week 1 - mijn eerste indruk van Zweden

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

16 Januari 2009 | Nederland, Heeten

Yes…ik ben gearriveerd in Zweden. Maandagmiddag om half 3 begon het avontuur…na alle laatste spulletjes in mijn tas te hebben gedaan, wat toch altijd nog zorgt voor stress, konden we de auto in. Eerst met de auto door Deventer om Fleur op te halen van haar stageschool en vervolgens door naar Dusseldorf! De koffers lagen achterin de kofferpak, dus het avontuur kon beginnen!
Om ongeveer half 5 arriveerden we op het militair vliegveld van Dusseldorf Weeze, hier was Mirthe ook samen met haar vader en moeder. Mirthe stond al klaar om te beginnen aan het avontuur met haar reuze koffer en ik was er eigenlijk ook wel klaar voor, het viel allemaal nog wel mee met de spanning.
We zijn begonnen met een gezellig kopje thee/koffie/fris met z’n allen en daarna was het tijd om in te checken…het vliegveld zag er nog wel erg verlaten en rustig uit..tjaa wie vliegt er nou op een doordeweekse maandagavond om 7 uur ’s avonds naar Zweden?...tjaaa WIJ!!
Tijdens het inchecken..altijd een spannend moment..werden natuurlijk de koffers gewogen! En jaja..je raad het al..dat kan natuurlijk zorgen voor problemen. Ik met een keurige 16.8 kg..(15 kg. was toegestaan) kwam prima door de keuring! Mijn koffer mocht mee! Gelukkig! Nu Mirthe…oelala..Mirthe had een keurige 24.8 kg in haar koffer gepropt…oeeeeii..en dat werd niet goed gekeurd! Hier begon haar eerste grote uitgave; €65,-! Jammer, maar helaas! Haar luchtbed voor haar eerste weekjes op mijn kamer moest toch echt mee!
Nog even wat gegeten met z’n allen en daarna om 18.30 uur was het, het moment van afscheid..bah! Dat is ongeveer wel het minst leuke van de reis, maarjaa ook wel heerlijk om iedereen nog even een heerlijke kus en knuffel te geven! ..een paar kleine traantjes en dat was het dan ook! Netjes toch? Ja, marjolein, je zakdoekjes kwamen nog niet van pas!
Vervolgens moesten we toch echt door de douane, nog één keer zwaaien, nog één keer een knipoog naar mijn lieve papa, mama, zusje en natuurlijk Roel..en tjaa daar ga ik! Ik alleen, zonder mijn veilige thuis op reis voor 3,5 maand naar Zweden!..als je dan in de bus zit naar het vliegtuig denk je toch even..o my god..waar ben ik aan begonnen! Maar aan de andere kant denk je..Jaaa..het avontuur gaat beginnen..ik ga genieten en er de tijd van m’n leven van maken!
Om ongeveer 19.00uur vertrok ons vliegtuig vanuit Duitsland..en om 19.40 uur gebeurde er iets vreemds, de lichten gingen uit…hu?...en ze vertelden ons het volgende: de landing wordt ingezet…hu? De landing word ingezet? Dat kan toch niet..volgens de planning zouden we om 20.40 uur arriveren in Växjö, Zweden! Maar het was 19.40?...O jee..we zitten toch niet in het verkeerde vliegtuig? En ja hoor..om 20.05 stond ons vliegtuig al op de grond…en ook nog op Zweedse grond! Nou hoe het kan, ik weet het nog niet, maar ik weet in ieder geval wel dat we heel erg wind mee hadden o.i.d. maar we stonden wel op de plaats waar we moesten zijn! Heerlijk, zo’n korte vlucht!
Uitgestapt uit het vliegtuig liepen we naar de bagageband en onze koffers stonden er ook al!..Geweldig, het kan niet beter. Vervolgens naar buiten gelopen, daar een bus genomen naar het station van Växjö, waar we al direct 4 Nederlandse meiden tegenkwamen. Zei gingen ook studeren op de universiteit van Kalmar, maar bleven vannacht in Växjö slapen. Mirthe en ik gingen vanavond nog met de trein vanuit Växjö naar Kalmar. Na een klein uurtje te hebben gewacht op de trein, arriveerde onze trein op het station…uiteraard op z’n Zweeds correct op tijd. Wij liepen rustig naar de trein met onze koffers en fuuuuut!..oo..nee..shit..dat is de fluit..en jaa hoor daar reed de trein..en wij zwaaien..en yess!..de aardige Zweedse treinmachinist stopte en wij mochten nog instappen! Poeh hadden we onze trein ook nog bijna gemist. Vervolgens rustig gaan zitten in de mooie, luxe trein en een uurtje rustig muziek geluisterd om vervolgens te arriveren in Kalmar.
Om 22.51 arriveerden we in Kalmar, daar kwamen Jenny, een student van de universiteit, zei is mijn mentor en helpt mij overal bij, samen met een vriendin om ons op te halen en met de auto naar onze kamer te brengen. We stapten uit de trein en we zagen de meiden al staan! Ze zwaaiden naar ons en waren erg blij om ons te zien, wij uiteraard ook om hun te zien, toch altijd afwachten als ze ook daadwerkelijk komen? De twee leuke, lieve, giechelende meiden brachten ons met alle bagage naar mijn kamer! ..oee dat is spannend zeg! In een auto en je weet gewoon dat deze twee meiden je brengen naar jou kamer! Mijn kamer, die gereserveerd is voor mij, waar ik de komende maanden ga slapen, ga wonen, me thuis ga voelen!
We kwamen aan bij een groot studentenhuis..het huis zag er mooi uit, netjes, schoon en helemaal niet als een studentenhuis in Nederland. Mijn kamer was helemaal prachtig! Ik heb echt een super grote kamer, met eigen badkamer, een eigen Ikea keukentje (zo één in zo’n kast ;) ) en een heerlijk Ikea boxspring bed!..alleen geen lamp op de kamer..een klein minpuntje! Maar verder helemaal geweldig! We hebben onze spullen uitgepakt, ons bed opgemaakt, een frisse douche genomen en zijn heerlijk gaan slapen in Zweden!
De volgende ochtend hadden we afgesproken met Jenny en haar vriendin Emily om 12.00 uur! We hebben heerlijk geslapen tot half 11 en hebben ontbeten en wat kleine boodschapjes gehaald. Om 12.00 uur kwamen Jenny en Emily, ze vertelden ons dat ze ons graag de stad en de school wilden laten zien en natuurlijk ook de IKEA! Prima plan, dachten wij zo! We waren benieuwd naar de stad, de school en natuurlijk wilden we ook wel wat leuke, gezellige dingen halen voor onze kamer!
We zijn begonnen met een wandeling door de stad, eerlijk gezegd valt me het Zweedse gehalte nog een beetje tegen? Ik heb nog niet eens rode of gele houten huisjes gezien? Wel heb ik al leuke winkels gezien zoals de VILA, de VeroModa, de Intersport, de mediamarkt en natuurlijk de McDonalds! Al veel Nederlandse dingen dus!
Vervolgens zijn we naar de universiteitsbibliotheek geweest. Deze was erg mooi, modern en gezellig. Het viel me echt op dat er veel mooie mensen liepen, alle meiden hadden erg mooie kleding aan, iedereen was slank en veel meiden hadden blond haar met vlechtjes! Dit stereotype beeld werd voor mij dus direct bevestigd! Vervolgens hebben we een aantal dingen op school geregeld zoals een studentenkaart, internet, inlogcodes etc.
En daarna..jaa ons shop avontuur kon beginnen! Naar de IKEA..hier hebben we gezellige dingen gehaald..natuurlijk een lamp voor mijn kamer, kaarsjes, fotolijstjes, pannen, borden, bestek etc. alles dus om de komende maanden goed door te komen! Nou dat moet gaan lukken! Ook hebben we natuurlijk onze eerste Ikea maaltijd genuttigd met Zweedse zalm en hebben daarna nog even een tripje gemaakt naar de super grote Maxi supermarkt!
’s Avonds weer thuis gekomen waren we kapot!...en verwonderd!..We hebben de hele dag Engels gesproken? En..het ging nog goed ook! Yes…we kunnen het wel en het komt ooit nog wel goed met mij en mijn Engels! We hebben al onze spulletjes opgeruimd, alles leuk ingericht, kaarsjes aangedaan, heerlijk gedoucht en zijn in bed gaan liggen. Hier hebben we een filmpje gekeken en zijn vervolgens heerlijk gaan slapen.
De volgende ochtend werd ik om 11.45 uur wakker! Halleluja..nouu nu begrijpen jullie al wel hoe erg me ik hier al thuis voel en hoe fijn mijn bed slaapt? Heerlijk dus! Direct naar mijn wakker wordt moment volgde er een sms…Milou; we arriveren over 15 minuten bij jullie! O jee..Milou en Marli, onze andere vriendinnetjes uit Nederland komen over 15 minuten aan met de auto en onze andere bagage bij ons! Opschieten dus!..We hebben ons snel omgekleed, een lekker kopje thee gezet met een Zweedse negerzoen erbij en hebben Marli, Milou en de ouders van Milou ontvangen met alle bagage!
’s Middags zijn we nogmaals met z’n allen gezellig naar de Ikea geweest, lekker Zweeds gegeten bij de Ikea en hebben we nogmaals de kamers ingericht. Marli blijft ook nog t/m vrijdag bij mij logeren, want zij heeft pas vanaf vrijdag haar kamer. Mirthe blijft nog gezellig tot 1 Februari bij mij slapen, geen probleem, want mijn kamer is groot genoeg!
’s Avonds hebben we bij Milou op de kamer een heerlijk glaasje Baileys gedronken en zijn daarna heerlijk gaan slapen.
Vanochtend zijn we om 9 uur opgestaan! Tijd voor een actieve, Zweedse dag! Jaja, we moesten natuurlijk nog even profiteren van de auto die we tijdelijk in ons bezit hadden. We zijn om 10 uur samen met de ouders van Milou vertrokken naar het eiland Öland, gelegen naast Kalmar en te bereiken via een lange brug over zee.
Öland is het op één na grootste eiland van Zweden. In de zomer is hier volop toerisme en een hele mooie natuur, in de winter is het er dood en heel erg rustig..maar de natuur is prachtig! Zelfs zijn de eerste herten gezien..helaas nog geen eland! Wel was het erg mooi! Echt Zweeds…rode, gele, roze en blauwe houten huisjes..dit is echt Zweden! We kwamen volledig tot rust;)..dus als we het een keer niet meer aan kunnen in Kalmar kunnen we vluchten naar deze oase van rust. We hebben met de auto ongeveer het hele eiland overgereden..zo’n 150 km. In het noorden was het koud en het sneeuwde zelfs en in het zuiden scheen prachtig de zon, zoals te zien op de foto’s..de koude wind was wel volop aanwezig!
Tegen de avond weer aangekomen op onze kamer…we hebben internet! Wij domme blondjes, behalve Marli dan, maar zei was ook niet veel slimmer ;) konden onze internet aansluiting niet vinden..maar uiteindelijk toch gevonden..dus goed nieuws! We hebben internet..yes!
Dus vandaar is het nu tijd om dit super lange bericht te plaatsen!..sorry het spijt me enorm..maar hopelijk hebben jullie zo wel een eerste indruk! Het is hier in ieder geval erg gezellig en ik heb er vertrouwen in dat ik me hier op mijn plek ga voelen!..dat voel ik al eigenlijk!
Jullie horen weer van mij!
..Heel veel liefs en op z’n zweeds Hej dä (groetjes) , Marjolein.
p.s. bedankt voor jullie leuke en lieve reacties op mijn site! Erg leuk om te lezen dat er zo veel lieve mensen zijn die mij volgen!



  • 16 Januari 2009 - 07:04

    Nathalie Pross:

    heeey!!

    wat een leuk verhaal om te lezen! fijn dat je je al wel plek voelt daar :)
    heel veel plezier en succes verder.
    kus Nathalie Pross

  • 16 Januari 2009 - 07:16

    Natasjaa:

    kun je geen schrijfster worden???
    aah leuk marjolein!!!
    xxx

  • 16 Januari 2009 - 07:25

    Lauraa:

    Hej Meid!
    Wat een indrukken zeg!
    Het klinkt iig super leuk! Ik heb nu al zin om langs te komen ;)
    Kus!

  • 16 Januari 2009 - 07:38

    Sil:

    Heee Marjooo!!
    Wat een leuk verhaal! En fijn dat het allemaal al zo vertrouwd voelt!! Het klinkt allemaal erg gezellig...Wanneer moet je beginnen met school/stage? Fijn dat jullie zo op sleeptouw worden genomen!
    Ik blijf je volgen ;)
    Liefs Sil

    ps. Maakt je geen zorgen, de stad is meer Zweeds dan je had gedacht: VeroModa en Vila zijn, net zoals H&M, Zweeds! Hahaaaa lekker goedkoop shoppeeee ;)

  • 16 Januari 2009 - 08:30

    Kersten:

    Hee marjolein,

    Net je hele verhaal gelezen wat leuk! Heel veel plezier daar en maak er een leuke tijd van! Ik zie je snel weer. Dikke kus

  • 16 Januari 2009 - 09:18

    Nadia:

    Marjolein!!
    Dit klinkt echt super!
    4 M'etjes in Zweden.. Leuk :D

  • 16 Januari 2009 - 10:10

    Milou:

    Marjolein joh, wat geweldig zo snel al! En tis toch niet te geloven, de eerste dag naar de Ikea, heb je soms ook al knäckerbröt gegeten en pippi langstrumpf ontmoet??
    Geniet er lekker van, maar dat gaat je zeker lukken!! Top!
    Liefss Milou

  • 16 Januari 2009 - 10:46

    Marko:

    Hey Marjolein!

    Nou, hoe gaat het?
    Een beetje redelijk weer daar? En wanneer begin je op school? Veel plezier!! Groetjessss Haas

  • 16 Januari 2009 - 10:50

    Sophie:

    Wow marjolein! Wat super zeg! Harstikke leuk verhaal om te lezen, volgens mij krijg je daar echt een geweldige tijd! Dikke kus en veel plezier daar! x

  • 16 Januari 2009 - 12:05

    Fam. Lentelink:

    Hey meid,
    Heel veel plezier in Zweden en we gaan je volgen met al je verhalen.

    Liefs,
    Arjan, Melanie en Tess.

  • 16 Januari 2009 - 16:51

    Fleur.:

    leuk marjolein!
    jij gaat het wel leuk hebben, zekerweten!
    vandaag naar school geweest toch?

    HAVEFUN!
    KUIKENNNNN!:D

    kusje fleur!

  • 16 Januari 2009 - 17:21

    Sanne:

    Hee marjoleintje!

    Dit klinkt nu al wel als 1 groot super leuk avontuur meid! je schrijft ook echt leuk.. dusss ik blijf u volgen! ;)

    dikke kus!

  • 16 Januari 2009 - 18:42

    Marjolein:

    Jaaaa een berichtje uit het koude noorden!!! Fijn om te lezen zeg. Wat een lang verhaal heb jij geschreven, maar het klinkt goed!!! Fijn dat het goed voelt. Ik ben benieuwd naar het vervolg!!!!

    Trouwens je bent echt een bikkel dat je niet eens mijn zakdoekjes nodig had tijdens het afscheid ;)

    Hoe was school trouwens vandaag???

    We mailen!!!
    Kuss Marjolein

  • 16 Januari 2009 - 21:59

    Jolien:

    Heej Marjolein, Milou, Marlie & Mirthe..
    Pff de volgende x doe ik t gewoon via het volgende : m4?
    dan snappen jullie me wel toch..

    ik doe het wel even via marjoleins waarbenjij.nu.. want waarschijnlijk is die hier lekker actief in..

    leuk om zo hier jullie verhalen te lezen etc..
    natuurlijk kijk ik ook op die van de anderen hoor wees daar maar niet bang voor..

    maar ik neem aan dat marjolein deze reactie wel door seint..

    heel veel plezier daar nog en schrijf lekker veel berichtjes..
    want we missen jullie nu al op school !!

    Tot t volgende berichtje..

    Liefs Jolien

  • 17 Januari 2009 - 09:40

    Lisanne:

    hee marjolein!

    Wat leuk zeg dit verhaal! Ik wens je super veel plezier! Lekker genieten daar! Voordat je het weet ben je weer terug in je trouwe dorpje Heeten!

    Kus!

  • 17 Januari 2009 - 15:29

    Carola:

    hey Marjolein!
    Klinkt super! En als ik je omschrijving van je kamer hoor dan heb je wat dat betreft niets te klagen! Heerlijk!
    Geniet er van!
    Liefs uit Deventer

  • 18 Januari 2009 - 20:42

    Inge:

    Ha Marjolein,
    nou, dat was me een verhaal!!!!Leuk om te lezen hoor! Vermaak je,succes met het Engels èn het Zweeds,en ben benieuwd of de rest van al je verhalen er ook zo lang uit gaan zien!Van mij mag het hoor....ben anders gewend!!!!

    liefs van ons allen!

  • 18 Januari 2009 - 21:10

    Nicole Schrijver:

    Hey Marjolein!

    Leuk verhaal! Heel veel plezier nog! Geniet ervan,groetjes Nicole

  • 19 Januari 2009 - 10:17

    Tonny En Hermien:

    Hallo Marjolein.
    We wensen je een super l
    euke tijd in Zweden.
    Heel veel lieve groetjes van ons allen aan de oldenhof 10 uit Heeten.

  • 19 Januari 2009 - 13:20

    Pam Hartlief:

    leuk marjolein! om je verhaal te lezen! ik vertrek zondag 25ste voor een half jaar naar Zuid Afrika!

    Een fijne tijd gewenst in zweden
    kus

  • 19 Januari 2009 - 19:53

    Veldkampjes:

    Hej Marjolein, vacker berättelse du har skrivit. Vi hoppas ni har en trevlig tid där.Så att läsa för att få det.Vi kommer att följa dig genom denna webbplats.Och 3 månader att höra ....
    Zo, vertaal dat maar eens....Je hebt er tijd genoeg voor. Dikke kus van ons allen

  • 20 Januari 2009 - 14:57

    Marion:

    HAaai!! ooh wat leuk jullie verhalen!!! sjonge! ik ben helemaal enthousiast! nu weet ik helemaal zker dat ik volgend jaar ook weg wil!! veel plezier nog!:D

  • 20 Januari 2009 - 17:48

    Linda:

    Haii Marjolein!
    Goed om te horen dat je je er al thuis voelt! Je hebt de kamer gekregen waar je over vertelde in de bus toch?:D toen je een kamervoorkeur moest opgeven.. Klinkt goed iig!
    Lekker uitgebreid verslag van de 1e week, erg leuk om te lezen!:D
    Ik ga me zo meteen even aanmelden, zodat ik een mailtje krijg zodra je iets nieuws hebt geplaatst!;)
    Heel veel plezier daar, ik ga je zeker volgen!
    Liefs Linda

  • 21 Januari 2009 - 13:13

    Eric:

    Tsjonge, wat een positieve geluiden. ben helemaal jaloers.
    Veel plezier en leerzame tijd gewenst.
    eric

  • 09 Februari 2009 - 20:57

    Sander:

    Hey Marjolein! Ja, een beetje late reactie op dit bericht, maar hij was zo lang, dat ik het lezen maar bleef uitstellen :p In ieder geval leuk om te zien dat je het direct al zo naar je zin hebt! Maaruh, één ding kan ik natuurlijk niet nalaten: "Wij domme blondjes, behalve Marli dan, maar zei was ook niet veel slimmer" zEI was ook niet veel slimmer??? en dat dan ook nog eens net in die zin...

    Naja, heeel erg veel plezier daar, maar ik weet dat dat heeeeelemaal goed gaat komen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Studeren op de universiteit van Kalmar in Zweden !!

Actief sinds 09 Dec. 2008
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 16652

Voorgaande reizen:

12 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: