De kennismaking op school en in Zweden - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu De kennismaking op school en in Zweden - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu

De kennismaking op school en in Zweden

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

20 Januari 2009 | Zweden, Kalmar

Op vrijdag 16 januari begon dan ons echte leven, we moesten naar school! Vandaag was de introductie voor alle exchange-students (uitwisselingsstudenten). Op de universiteit van Kalmar is de laatste week een hele groep exchange-students gearriveerd; ze komen uit Frankrijk, Duitsland, Polen, Letland, Amerika en zelfs uit Australië. De meeste komen hier studeren voor 5 of 6 maanden aan verschillende opleidingen.
Eerst kregen we een voorlichting in een collegezaal, hier werd van alles verteld over de school, de lessen en het studentenleven in Kalmar. Het is al snel duidelijk dat hier alles tip-top is geregeld. Een goed gevoel dus!
Vervolgens kregen we een rondleiding door de bibliotheek van de universiteit. De universiteit bestaat uit allemaal losse gebouwen die verdeeld zijn over de stad, één van die gebouwen is de bibliotheek. De bibliotheek is erg modern; er zijn veel computers, boeken en verschillende ruimtes om te werken. Het ziet er allemaal erg mooi uit!..De rondleiding was nogal saai..maar nou goed!
Zo..het kennismaken met de school, het volgen van de eerste Engelse colleges zit er op..pfieuw!..dat was wel weer even wennen hoor! Maar goed het hoort erbij!
’s Avonds hebben we ons volgende avontuur beleefd. Er was in de stad een taco buffet voor de exchange studenten ter kennismaking. Om kwart voor zeven moesten we er zijn. In Zweden is er één ding erg belangrijk: you must be on time! Het is voor de Zweden normaal om overal op tijd te zijn en stipt op tijd te beginnen, dus ook bij dit buffet; we must be on time! Wij als Nederlanders dachten om 5 over half 7, laten we snel naar het buffet gaan! Marli & Mirthe wisten de weg, wij volgen! Mijn oriëntatie hier is nog niet je van het, maar ik had wel het gevoel dat we niet goed liepen, maar goed ik vertrouwde natuurlijk Marli & Mirthe dat ze de weg wisten. Op een gegeven moment waren we aan de andere kant van de stad, maar was de locatie voor het buffet nog niet gevonden.
Laten we het maar eens vragen aan een Zweed; hij vertelde lachend dat we helemaal verkeerd zaten en dat we aan de andere kant van de stad moesten zijn. O, haha nee dachten we het niet. Inmiddels was het al heel wat later dan kwart voor 7, dus on time, nee dat zouden we niet meer redden, maar goed snel er heen lopen dat kan nog wel! Dus wij in een speed-tempo naar de andere kant van de stad om bij de locatie van het buffet aangekomen.
Daar aangekomen hoorden we buiten al lawaai, dus we dachten hier moet het zijn! Wij naar binnen! Komen we binnen…je raadt nooit wat we zien? We staan midden in een gala feest met allemaal mensen met nette galajurken aan..glitters in hun haar etc. En tja daar staan wij dan met onze muts op, wollen handschoenen aan en ‘gewone’ kleding! Oeps…het was toch niet een gala buffet? ..of hebben we misschien het Engels verkeerd vertaald? We don’t know. Al snel heeft één van de feestgangers in de gaten dat wij hier niet thuis horen. Ze komt naar ons toe en verteld dat we verkeerd zijn, de Exchange Students zijn aan het eten aan de andere kant van de stad. O, nee hè, niet weer verkeerd?! Inmiddels is het al half 8 en durven we ons eigenlijk niet meer te vertonen om zo laat aan te komen bij het buffet, vooral omdat ze zo duidelijk hadden gezegd: you must be on time! Deze zin spookte dan ook volop door onze hoofden! We hebben maar besloten om te gaan eten bij de McDonalds…haha en eigenlijk was dat ook hartstikke gezellig!
Achteraf bleek dat er voor het buffet een verzameling was bij de locatie waar wij waren. En vanaf die locatie liepen ze dan met de hele groep naar de locatie waar we gingen eten. Noujaa..dat hadden we niet begrepen? Wel weer iets geleerd: het Engelse woord gathering betekent bijeenkomst/verzamelen. Dus we moesten ons daar verzamelen. En wij maar denken als echte kanjers in de Engelse taal dat gathering vast iets met catering had te maken. Ach ja…zo zie je wel weer, we leren hier volop!
Na onze McDonald’s maaltijd hebben we gezellig een film gekeken!
De volgende ochtend zijn we weer fris en fruitig opgestaan en de stad in gegaan. We hebben onze boodschappen gehaald, gezocht naar een fiets, wat nog niet is gelukt..helaas en vervolgens nog even wat spulletjes gehaald om onze kamer nog leuker te maken! Milou kwam met een heel creatief idee; we hebben inpakpapier gekocht, voor weinig geld, in heel veel verschillende kleuren. En dit hebben we in vormen op de muur gehangen! Het resultaat: het is BEST leuk, onze kamer ziet er weer iets gezelliger uit!
Zaterdag avond was er een welkomstdiner met groot feest voor alle studenten en alle Zweedse mentoren van de studenten. Ons doel: we must be on time!..GESLAAGD! We moesten natuurlijk wel weer even goed doorlopen, haasten en stressen..maarrr we waren op tijd!
Bij binnenkomst kreeg iedereen een geweldig mooie knalgroene hoofdband om met daarop zijn/haar naam, want natuurlijk moeten we al die bijzondere Franse, Duitse, Zweedse namen leren. Vervolgens mocht iedereen een snoepje pakken uit een bak. Wij kozen als echte Nederlanders voor het dropje; want ja, gelukkig voor mij, dropjes hebben ze wel in Zweden! Pindakaas is hier nog niet gevonden, maar m’n grote pot pindakaas uit m’n koffer doet wonderen elke ochtend!
Het snoepje betekende de plaats aan tafel; alle dropjes moesten bij elkaar aan tafel. Wij hadden een gezellige tafel met z’n 4en en ook met al onze Zweedse mentoren. Het was erg gezellig!
Het eten bestond uit …natuurlijk: Zweedse gehaktballetjes, die me nu al bijna de neus uit komen! Maar noujaa oké..toch ook nog best lekker en droge spaghetti met tomatenketchup. Simpel, maar goed te eten. De gezelligheid was in ieder geval zeker aanwezig; tijdens het eten waren er verschillende spelletjes die er moesten worden gespeeld. Bij deze spellen speelden de verschillende tafels tegen elkaar; en jij moest natuurlijk met je eigen tafel winnen. De spelletjes waren ook erg komisch; één iemand van je tafel moest bv. Zoveel mogelijk dingen verzamelen zoals een bh, een nummer van de barkeeper, een sterk drankje etc. Kortom…erg gezellig dus! Helaas heeft onze tafel op 1 punt na niet gewonnen.
Na dit gezellige diner was het tijd voor de Party! Hiervoor moesten we naar een ander gebouw. Daar aangekomen moesten we naar boven. We zaten in een groot studentenhuis en kwamen boven op een lege zolder!..echt heel raar..en hier moest dan de grote party plaats vinden! Snel werd er een radio geïnstalleerd, er werden wat slingers opgehangen, de lichten gingen uit en de kaarsjes uit! Let’s begin the party! En daar zaten we dan, op een kale zolder, met een paar slingers, een paar waxinelichtjes en muziek! Dit was dus een echt Zweeds feestje! Het meest Zweedse aan dit feestje was wel dat we onze eigen drank mee moesten nemen. Ook waren er geen glazen, iedereen moest gewoon uit zijn/haar eigen fles drank drinken! Een bijzondere ervaring..alhoewel ik meer hou van een dansfeestje had dit toch ook wel wat! Om 11 uur was dit feestje alweer afgelopen en was er een ander feestje op een andere locatie! Dus we mochten weer op pad naar de andere kant van de stad, nu gingen we naar een kleine, gezellige, moderne club in de stad. Dit was erg leuk, hier hebben we gedanst en ik heb gepraat met een aardig Australisch meisje, ook één van de studenten! Erg leuk om in het Engels te kunnen communiceren en van alles te horen over haar avonturen en haar land! Om half 1 hadden we al een lange avond gehad en zijn we naar huis terug gelopen! Jullie hoeven je trouwens geen zorgen te maken dat ik hier tot midden in de nacht ga stappen want na 2 uur zijn alle kroegjes, clubs etc. in de stad gesloten en is er niks meer te beleven!
Trouwens ook een aanrader voor als je eens in Zweden komt; Cider drinken! Het is hartstikke lekker, smaakt een beetje naar apfelkorn met 7-up en is voor Zweedse begrippen goedkoop..een groot glas ongeveer €2,90 ! In de supermarkt is het nog veel goedkoper een fles koop je voor maar €0,50!..Dus zeker goedkoop, maar er zit ook maar o,4% alcohol in..! Dus dronken worden we hier denk ik ook niet, want alle andere alcohol is erg duur, een biertje kost €5,-.
Zondagochtend was het een heerlijke uitslaapochtend! ’s Middags stond er iets leuks op het programma; een ijshockey wedstrijd van de plaatselijke ijshockeyclub Kalmar! Ik had nog nooit een ijshockey wedstrijd gezien, dus het leek me leuk om dit een keer te bekijken! En leuk ja dat was het zeker, poeh wat gaat dat er wild en heftig aan toe. Als je naar het hockeyveld kijkt lijken het net allemaal duplo-figuren. Alle spelers hebben super grote pakken aan met overal bescherming en een helm op. De keeper ziet er helemaal gepimpt uit! Maar overdreven zijn de outfits niet, wat een wilde sport zeg..echt niks voor mij! Maar wel erg leuk om te zien en schaatsen dat ze kunnen…poeh wat gaat dat snel en soepel! Ja pap, ik denk dat jij het ook wel leuk vind om dit te zien als jij hier bent! Tijdens de wedstrijd gebeurde er ook nog iets heftigs; er werd iemand afgevoerd…jaja ramptoerisme natuurlijk!..maar het zag er niet echt prettig uit!
De wedstrijd begon trouwens om 5 uur en was afgelopen om 10 voor half 8! Poeh, dat was een lange zit. De wedstrijd duurt 3x 20 minuten en tussen elk deel is een pauze van 15 minuten waarin elke keer de baan wordt geveegd..dus dan ben je zo twee uur verder! Maar goed, wel erg leuk om een keer te zien. De volgende keer ga ik alleen even van tevoren de spelregels doorlezen, want daar snapte ik nog niet veel van!
Maandag was het tijd voor mijn eerste schooldag. Om me voor te bereiden op deze schooldag ben ik eerst ’s ochtends gaan zwemmen met Marli en Milou! We zijn nog op zoek naar een perfecte sport, maar dat is nogal prijzig..dus de komende tijd gaan we een paar keer per week zwemmen, ook wel heerlijk! Vooral het laatste halfuurtje in de jacuzzi.
’s Middags begon dan school. Mijn eerste les werd gegeven op een halfuur lopen vanaf mijn kamer, dus dat was op tijd vertrekken om natuurlijk op z’n Zweeds op tijd in de les te verschijnen…alweer missie geslaagd! De eerste les die gepland stond was Intercultural Communication. Waar het vak precies over gaat is me nog niet helemaal duidelijk, ik weet alleen al wel dat we er heel veel voor moeten lezen, wat we eigenlijk op de pabo niet zijn gewend en al helemaal niet in het engels, dus dat is even wennen!
Vandaag hebben we op school een bijeenkomst gehad over het voorbereiden van onze 10-daagse stage die we hier gaan lopen vanaf maart…ik heb er nu al erg veel zin in! Vanmiddag heb ik me verdiept in het oninteressante lange stuk tekst voor het vak Intercultural Communication, wat we morgen hebben…ik ben benieuwd of vak interessant wordt. Maar daar ga ik vanuit! Want tot nu toe is hier eigenlijk alles interessant, bijzonder en leuk!
Eigenlijk baal ik er van dat m’n tekst weer zo lang is geworden, maar goed dan weten jullie wel weer alles! Veel leesplezier en kortom nog heel erg bedankt voor jullie leuke, lieve reacties! Zo super leuk om te lezen dat jullie me allemaal volgen!
Heel veel groetjes & liefs vanuit Zweden!
p.s. mijn volgende berichten worden niet meer zo lang, dat is mijn voornemen, dus hoop dat het gaat lukken! Jullie horen van mij!

• 20 Januari 2009 - 19:32

Roel:

Heeey Mar!!
    Weer een leuk verhaal zeg:)
    Spreek je snel.. Kuzkuz

• 20 Januari 2009 - 19:35

Lauraa:

Wauw, idd weer een lang verhaal! Maar erg leuk om te lezen natuurlijk! :D
    Dat wordt wennen zeg voor jou.. Op tijd komen ;)
    Haha Hopelijk zet je dit door wanneer je weer thuis bent!
    Liefs

• 20 Januari 2009 - 19:37

Nadia:

Haha, inderdaad erg lang.. maar wel heel leuk! :D

• 20 Januari 2009 - 19:43

Marjolein :

sorryy...de foto's zijn erg klein! Wie weet gaat dit de volgende keer beter!

• 20 Januari 2009 - 21:04

Marjolein:

Haaa meis!!!

Erg leuk om te lezen!! Klinkt goed!! Succes met al die lange teksten in het engels!! ;)

Ik spreek je snel!

Liefs!
    Marjolein

• 21 Januari 2009 - 09:40

Fiona:

Meisie!

Wat klinkt het allemaal leuk! Erg leuk om te lezen hoe jij je spannende verhalen allemaal beleefd haha, en dat je met een wollen muts een galafeest binnenstap is wel echt de domper hahaha.

Heel veel succes op school en natuurlijk met alle leuke momenten in zweden!

Liefs Fiona

• 21 Januari 2009 - 10:10

Erwin:

Hey,ik wist dat je goed kon lullen,maar zolang!!haha het is leuk om het tevolgen!kus

• 21 Januari 2009 - 11:07

Joost:

Hee Mayo,

Leuke verhalen hoor!
    Nog veel plezier.

• 21 Januari 2009 - 15:53

Annemiek Draaijer:

Ik heb je foto's gezien van het corehouse!! Leuk, het was erg gezellig of niet? Weetje waar je ook goedkoop drank krijgt? In de studentpub, zo rond de 30 kronen voor een "cocktail". Simpel drankje maar erg lekker. :D
    En dat intercultural communication, saaaaai?? Neeeee! Het is super leuk, je krijgt allemaal gastcolleges en dergelijke. En je gaat zelf presentaties geven,jaa in het Engels!
    Erg leuk om te lezen hoe jij alles beleeft!!
    Succes met alles! En doe de groetjes aan Johan (die blonde jongen van ESN;))

Pussar och krammar

• 22 Januari 2009 - 07:16

Merle:

Hee Marjolein.

Wat een leuk verhaal heb je geschreven. Ik begin al aardig jaloers te worden.
    Erg leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Pff en die Zweedse ballen, ik kan me voorstellen dat die je de neus uitkomen.
    Veel plezier :D, geniet er van, en hou ons vooral op de hoogte :). Ik wacht alweer op je volgende verhaal :P.

Liefs Merle

• 22 Januari 2009 - 11:01

Ivet(van Roel:P):

Heej!!

Wat leuk om te lezen allemaal..
    Veel plezier nog en geniet er lekker van!

Groetjes ook van de rest van de familie hier!

• 22 Januari 2009 - 12:50

Ellen Veldkamp:

Hé Marjolein,
    Ik kreeg de link naar je site via mn vader :) Ziet er goed uit joh! Geniet maar goed van je tijd daar, want voor je het weet ben je weer thuis.. En ik spreek uit ervaring! ;)
    Groetjes Ellen

• 22 Januari 2009 - 18:07

Kelly :

Lieve lieve marjolein:)! Wat ben je ook een schatje, echt een marjolein verhaal, met alle details en leuke kleine verassingen! Wat fijn dat je je thuis voelt en dat je aan je engels werkt! Ik mail je binnenkort nog eventjes! Jij in ieder geval nog heel veel plezier en ga door met feesten, zweedse balletjes eten, lange teksten van intercultural communication lezen en ga nog maar even door! Have fun! daaagg en liefs van kellyyy

• 22 Januari 2009 - 18:24

Esther:

Nice to read that you´re doing okey in Sweeden. Hope your Englisch will be allright and good to follow the lessons. We´ll talk later on! Have a nice time!

• 23 Januari 2009 - 12:57

Anouk:

wat een avonturen nu al marjolein en je bent er nog maar net. dat wordt nog leuk!
    have fun!!

• 23 Januari 2009 - 17:03

Sanne:

Wat leuk geschreven! en ik ben zeer blij voor je dat alles interessant bijzonder en leuk is :) succes en veel plezier met je tweede schoolweek volgende week!

kus!

• 24 Januari 2009 - 20:48

Hans En Lies Ruiter:

Hey Marjolein,

Je kunt als de pabo niet wat wordt nog schrijfster worden, leuk hoor. En volgens mij ken je de stad al op je duimpje. Jullie lopen er wat af. Veel succes met al je nieuwe ervaringen.
    Gr. Fam. Ruiter

• 25 Januari 2009 - 07:46

Marli:

dag benedenbuuf!!
    Leuke verhalen heb je er op staan!! poe poe, ik verwijs ze wel door naar jou site voor meer details :P
    Hoe was het gisteravond?
    spreek je!!

xx

• 26 Januari 2009 - 11:48

Winet:

Heyhey,
    Leuk om je verhalen te lezen.. Lange verhalen zijn altijd leuk!! Geniet van je tijd daar in Zweden.. Het is zo voorbij voor je t weet ben je weer in Heeten..
    Groetjes,
    Winet

• 30 Januari 2009 - 11:22

Femke Ruiter:

Hahahah haaaaaaaaaajjj die maajooo!!! Wat een geweldig verhaal!! Dat Engels is me wat joh! Heb vandaag ook een aantal schriften nagekeken en moest soms echt vragen wat de kids bedoelden met een woord! (A)

Je zult wel denken dat dit wel een eruugg late reactie is, omdat we alleen maar in de zon hebben gelegen enzooo, (dat hebben we ook) maar deze week is de stage ook begonnen, dus een redelijk excuus hebben we ook nog;)

Volgens mij geniet je vollop, dus Keep going!

Veel Liefss Femm (K)

• 30 Januari 2009 - 14:12

FLEUR!:

lieve zus!
    hoe is het daar nog?
    nog steeds super leuk denkik!
    het is zo kaaal hier! maar met twee weekjes ben ik daar hé! heb er echt zin in.
    ik ga uiteten zo met vriendinnnnen lekkerlekker!

havefunnnnnnn!

dikkekus fleur!