God middag! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu God middag! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu

God middag!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

31 Januari 2009 | Zweden, Kalmar

God middag!
Det är lördag trettioett februari, det snöar!
Hier was ik weer, een berichtje vanuit Zweden! We hebben weer heel wat meegemaakt, een aantal Zweedse lessen, verhuizingen, koopjes etc.! Zelfs de eerste Zweedse woordjes zijn geleerd zodat ik vandaag mijn verhaal in het Zweeds kan beginnen, ben benieuwd of jullie er iets van begrijpen?
Hier is nog steeds alles goed, ik zal even wat vertellen over de afgelopen week!
Vorige week zaterdag waren we van plan om iets leuks te gaan doen in de omgeving, we kwamen er al snel achter dat zaterdag niet de perfecte dag is om iets te gaan doen, zaterdag is hier nl. een dag waarop veel musea, winkels etc. gesloten zijn. Dus dat ging niet door! We hebben toen besloten om niet de omgeving te gaan bekijken, maar Kalmar zelf! Natuurlijk ook wel leuk dat je weet waar je zit! We hebben een wandeling gemaakt langs de zee en langs het Kalmar Slott, een groot Slott. Het was erg mooi, veel mooie foto’s gemaakt en het lijkt ons hier helemaal mooi in de zomer, de zon moesten we er nu maar even bij bedenken, want het weer was fris vandaag!
Zaterdagavond was het Party-time! We hebben eerst gebowld met nog een aantal exchange studenten en zijn daarna uit eten geweest bij de Italiaan! Erg gezellig! Vervolgens was het tijd voor een echte Zweedse discotheek! Om 10 uur zijn we voor het eerst richting the Corehouse gelopen, een discotheek in Kalmar (lijkt een beetje op Kabaal). Deze tocht ging niet helemaal soepel, we vertrokken en zeiden nog toen we onze kamers op slot deden, moeten we onze studentenkaart niet mee? Ahh…vast niet, we komen er vast zo wel in! Eigenlijk waren we gewoon super eigenwijs en te lui om 10 meter terug te lopen, dus toch maar vertrokken op weg naar The Corehouse. Daar aangekomen was het al snel duidelijk dat we zonder studentenkaart niet ver kwamen…mmm nou goed het feestje zag er wel leuk uit, dus we zijn toch maar terug gelopen naar onze kamers (10 minuten lopen) om onze studentenkaart op te halen! Vervolgens stonden we weer klaar om te vertrekken toen Milou opeens zei, hebben jullie ook je ID-kaart? Mirthe en ik zeiden vrolijk en overtuigend, nee, maar dat is niet nodig hoor! Een studentenkaart is voldoende! Milou was niet zo overtuigd als ons, maar goed ze liet ons eigenwijs zijn. Opnieuw aangekomen bij the Corehouse hadden we even een stop bij de beveiliging voor de deur! Hij moest onze ID-kaart zien! O, zeiden we erg verschrikt met een lieve glimlacht, die hebben we niet bij ons! Na een paar lieve glimlachen hadden we de beveiligingsman onder de duim en mochten we naar binnen! Fieeuuwww, dat scheelde niet veel, misschien moeten we de volgende keer toch maar luisteren naar onze wijze Milou en niet zo eigenwijs zijn!
Uitgaan is voor mensen en vooral meiden hier écht uitgaan! Vooral de meiden zien er tip top uit; geen plukje haar zit verkeerd, make-up wordt voortdurend in de toiletten bijgewerkt en de meeste meiden lopen rond in zeer korte jurkjes, rokjes! Het kan niet kort genoeg zijn, je kijkt echt je ogen uit! Vooral op de toiletten is het een drukke bedoeling! Zweedse meiden gaan met z’n 2en of 3en in één hokje, heb geen idee wat ze daar doen..maar wel vreemd? En overal in de toiletten zijn meiden druk met lipgloss, oogschaduw, mascara en foundation ;)!
Wij als nuchtere Nederlanders gingen gewoon alleen naar de wc en vonden onze make-up eigenlijk wel prima! We zijn gewoon heel hard uit ons dag gegaan! Van schaamte was geen sprake, de Zweedse meiden en jongens, die ook allemaal op de dansvloer staan, gaan ook helemaal los! Als er een leuk liedje wordt gedraaid begint iedereen te schreeuwen en te klappen, echt geinig! We hebben maar lekker meegedaan en het beviel ons eigenlijk prima! Kortom een leuke, bijzondere avond!
De afgelopen week was een erg relaxte week, we hadden in totaal 5 uur les! Dus vooral veel vrij! Maar op deze vrije momenten heb ik nog wel het één en ander gedaan!
Ik heb een sport gevonden; Bodystep! Echt super fanatiek en erg leuk in het Zweeds…wat ze zeggen ik heb geen idee, maar ik doe gewoon iedereen na! En dat werkt, want m’n shirt was bezweet…poeeh! Hij was echt kletsnat en m’n hoofd was zo rood als een tomaat! Dus lekker fanatiek gesport! Het heerlijke aan de sportschool is dat je na het sporten heerlijk de sauna in kunt! Dus kortom goed voor elkaar!
Op dinsdagavond en donderdagavond hebben we onze Zweedse les. Het wordt gegeven door een oudere mevrouw! Tja, echt fascinerend zijn de lessen niet, het is vooral nogal boring! Maar goed de eerste Zweedse woordjes en uitspraken zijn binnen! Zweeds lezen gaat nog wel, maar de uitspraken zijn wel even wennen hoor; overal waar je maar kunt kijken staan puntjes op de o’s en de a’s. Maar goed, ook dit komt vast goed!
Woensdagochtend hadden op school een gastcollege over ik weet nog niet wat. Ja, dit klinkt misschien raar, maar het was een college van een man die echt heel goed Engels sprak, op hoog niveau! Ik zat in de collegezaal en vroeg me echt af waar mijn Engelse vocabulaire was gebleven. Serieus elk woord wat de man vertelde snapte ik niet, ik had serieus geen idee waar het over ging! Ik weet wel dat de man denk ik het Engels woordenboek voor zeer gevorderden uit z’n hoofd had geleerd! De woorden stonden in ieder geval niet in mijn Engels voor zeer beginners hoofd en dat terwijl ik al zo het gevoel had dat mijn Engels vorderde! Helaas marjolein, je moet toch nog echt iets meer op niveau komen! Tijdens de les heb ik maar besloten om alles over te schrijven en thuis te gaan vertalen met een woordenboek (voor gevorderden:P) op mijn eigen tempo en vervolgens eens te bekijken waar de lezing over ging! Van klasgenoten hoorde ik dat het erg interessant was! Nou goed, zoals je misschien al wel verwacht ben ik nog niet aan de vertaalsessie toegekomen, maar wie weet komt dat dit weekend aan de orde! Het was in ieder geval wel een geruststelling dat Mirthe, Milou en Marli er ook helemaal niets van snapten!
Woensdagmiddag was de middag die ons leven hier in Kalmar veranderde! We hebben een fiets gekocht! Al een aantal dagen waren we op zoek naar een cheap, second-hand bike! Deze bleken hier lastig te vinden, omdat volgens de Zweedse wet alles met garantie moet worden verkocht, kunnen tweedehands fietsen hier niet zomaar verkocht worden. Gelukkig hebben we een buurman met een fietsenwinkel die wel secondhand bikes verkoopt! Hij had ons beloofd vandaag 4 cheap secondhand bikes klaar te hebben! Aangekomen bij de winkel moest er aardig wat gerommeld worden in het schuurtje achter de winkel. Overal werden fietsen vandaan getrokken, erg liefdevol gingen ze niet om met de fietsen…maar ze hadden er wel vier! Ze hebben er voor gezorgd dat de fietsen klaar waren voor gebruik, met licht etc. en wij fietsen fluitend en zo gelukkig als een kind met een fiets met mandje, de winkel uit! Wat een heerlijk gevoel om zo snel overal te zijn en niet meer een halfuur naar school te hoeven lopen!
’s Avonds stond mijn eerste fietstocht samen met Marli gepland naar het industrieterrein van de stad. Hier hadden we een lezing over cultureel bewustzijn, dit hoorde bij het vak Interculturele Communicatie! Aangekomen bij onze fiets om te vertrekken naar de lezing, deed mijn licht het opeens niet meer?! Vanmiddag was hij nog gemaakt door de fietsenmaker..maar nu deed hij het niet meer? O, nee heb ik weer! Maar goed we waren al niet echt vroeg en je weet, we must be on time! Dus we moesten snel fietsen, dan maar zonder licht! Bijna aangekomen bij de lezing hoorden we opeens getoeter…je raadt het al de politie! O, neeeee je meent het niet!..ik wil echt geen bekeuring..ik kan het uitleggen!..de politieman draaiden zijn raampje open en bromde wat in het Zweeds…helaas konden wij dit niet verstaan! We vroegen om het te vertalen in het Engels..eigenlijk wilden we het niet weten maar goed we konden ook moeilijk weg fietsen! Wonder boven wonder kon de politieman geen Engels!..hahah yes! Hij mompelde nog iets en reed vervolgens in z’n auto weg! Haha, Marli en ik keken elkaar lachend aan en zijn snel verder gefietst! Nou lang leve ons Engels! De lezing was erg interessant en het Engels was vanavond wel goed te volgen…gelukkig! Goed voor ons zelfvertrouwen! Ook veel leuke mensen gesproken die erg geïnteresseerd waren in onze Nederlandse cultuur. Kortom een erg interessante, leerzame avond!
Donderdag was de dag van het afscheid! Ja, Mirthe heeft de afgelopen weken gezellig bij mij op m’n kamer geslapen maar vandaag was het de dag dat Mirthe me ging verlaten! Haar kamer was vrij en ze mocht haar eigen kamer inrichten! Mirthe heeft een erg leuke, mooie, gezellige kamer gekregen! En tjaa…daar stond ik dan..met mijn reusachtige, lege, holle kamer! Al Mirthe’s spullen hadden mijn kamer verlaten en mijn kamer was zo leeg! Ik dacht dat ik zo blij was met mijn grote kamer..maar nu dacht ik toch echt help! Als ik praatte leek het net alsof ik in een lege, grote fabriekshal aan het praten was, zo hol klonk het! Niet echt leuk dus!...Tjaa daar moet verandering in komen! Want als ik ergens van houdt is het wel gezelligheid en me fijn voelen op m’n kamer! Dus tijd voor een nieuwe trip; de IKEA, onze grote vriend! Nu we toch een fiets hadden was er ook geen vervoersprobleem meer, dus wat hield ons nog tegen! Bij de Ikea heb ik toch besloten om een paar goedkope, leuke gordijnen te halen en een matje voor op de vloer! Wie weet zorgt dit voor iets meer gezelligheid in m’n kamer!
’s Middags druk geweest met schoonmaken en opnieuw inrichten en gezellig maken van m’n kamer! En het resultaat mag er zijn! Yes, mijn kamer is mooi, leuk en gezellig! Dus gelukkig dat klusje is ook weer geklaard!
Vrijdag leek ons een goede dag om een dagje uit te gaan in de omgeving! We hebben besloten om naar Vimmerby te gaan. Vimmerby is een klein stadje ten noorden van Kalmar. Vimmerby is een erg bekend stadje omdat het de geboorteplaats en woonplaats was van Astrid Lindgren, de wereldberoemde schrijfster van o.a. Pippi Langstrumpf! Dat moesten wij als pabo’ers zien natuurlijk! In het stadje is ook een groot attractiepark met o.a. het nagebouwde villa kakelbont van Pippi, maar helaas, het is winter dus dat is allemaal gesloten. Het park gaat pas weer open in mei en tjaa dan zitten wij alweer in Nederland! Dus het leek ons wel wat om toch maar eens te bekijken of er in dit stadje nog iets te beleven was van onze held Pippi en Astrid Lindgren.
Aangekomen in het dorpje hebben we eerst even Fika gehouden bij een Konditorei! Typisch Zweeds, zitten in de plaatselijke bakkerswinkel met een kopje thee/koffie en een lekkere koek en/of broodje! Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar de Tourist Information! Vervolgens hebben we in Vimmerby een bezoek gebracht aan het graf van Astrid Lindgren en een soort parkje van Astrid Lindgren. In het parkje stond o.a. het huis waar Astrid Lindgren heeft gewoond en al haar wereldberoemde boeken heeft geschreven, wel bijzonder om te zien vond ik!
Tijdens onze wandeling door het dorpje viel m’n oog op een super dikke, grote boom! Ik schreeuwde direct…jaaaa…dat is hem! De limonadeboom van Pippi! Weten jullie wel?..die grote, dikke, holle boom waar Pippi altijd inklom samen met Tommie en Annika om ranja te maken! Milou, Mirthe en Marli keken me aan met een gezicht zoals; waar heeft zei het over! Maar ik wist het zeker, dit was hem! En ja hoor…er stond een bordje bij! Dit was de boom bij Astrid Lindgren in de tuin, waar zei als kind vaak in speelde. Deze boom heeft Astrid gebruikt als inspiratiebron voor de limonadeboom in het verhaal van Pippi! Echt super leuk en herkenbaar, voor mij, om te zien!
Vervolgens nog wat door de stad gelopen en 2 uur in de trein gezeten terug naar Kalmar, ja de afstanden van plaats naar plaats zijn hier heel wat groter dan in Nederland! Maar het was zeker de moeite waard vandaag!
Tenslotte weer een leuke week! Tijd om af te sluiten dacht ik zo, want m’n bericht is alweer te lang, maar goed ik ga nu maar voor eens per week een iets (te) lang bericht! Ojaa.a..ik heb nog wel één nieuwtje die bij in dit bericht moet!
WIJ GAAN NAAR LAPLAND!
Jaa….we gaan onze horizon verbreden…waarschijnlijk gaan we 19 maart a.s. voor 5 dagen naar lapland! We gaan op een slee met sleehonden ervoor, naar het ijshotel en hopelijk het noorderlicht bekijken, maar waarschijnlijk is die in maart niet meer te zien! Kortom wel weer een super vooruitzicht!
Ik ga nu eerst maar even genieten van nog een weekje school, studeren, genieten en uitgaan en me verheugen op Roel die volgende week maandag al bij me komt :)!
Hej dä!
Jullie horen weer van mij!
Heel veel liefs Marjolein



  • 31 Januari 2009 - 12:15

    Nadia:

    Marjolein!

    Dit klinkt echt super allemaaal! :D
    Ik hoop echt dat ik langs kan komen!
    Veel plezier nog en succes met het leren van de Zweedse woordjes. ;)

    Liefsss!

  • 31 Januari 2009 - 12:20

    Natasja:

    Mooi verhaal weer hoor Marjoleien! leuk om te lezen. ook van lapland, gaaf zeg!!!.. veel plezier met roel de aankomende daagjes... en daarna de familie nog over de vloer !!
    tot horens!!xx

  • 31 Januari 2009 - 13:58

    Marjolein :

    gaat niet helemaal lekker met de foto's!

  • 31 Januari 2009 - 14:09

    Joke Hunink:

    Ha die Marjolein. Ik probeer je een beetje te volgen . Ben steeds benieuwd wat je allemaal meemaakt.
    Nu lekker naar Lapland. Ben nog steeds een beetje jaloers.
    Grietjes van Joke

  • 31 Januari 2009 - 15:44

    Carola:

    hey Marjolein!
    Je vermaakt je goed, zo te horen. En leuke verhalen schrijven is ook wel aan jou besteed. Ook al zijn ze lang, het is elke keer leuk om je verslag te lezen! Geniet van Zweden en van Lapland!

    liefs Carola

  • 31 Januari 2009 - 16:02

    Geert En Gerda :

    Hoi Marjolein,

    Leuk om die verhalen te lezen geniet ervan en natuurlijk ook samen met Roel.

    Groetjes Geert en Gerda Tepperik

  • 31 Januari 2009 - 17:08

    Yaar:

    Haaaai Marjoleintje!!

    hahaha wat een leuk verhaal, leuk geschreven ook! En die boom van pippi!!! Die zou ik ook echt DIRECT herkennen, geweldig!

    Nou geniet er nog van, hoop niet dat je al te veel pech hebt met je fiets ;)! En veel plezier! (ook in lapland straks!)

    Liefs, xx Yara

  • 31 Januari 2009 - 17:09

    Karin:

    Heej lieve marjolein:)

    wat een verhalen zeg:) echt super leuk!! de boom van pippi ja:D cool!!
    Lapland lijkt me echt super !!
    ook fijn dat Roel snel komt:) leuk joh!
    heel veel plezier nog! ook met het leren en alles bekijken enzo:D

    geniet ervan!!
    liefs Karin

  • 01 Februari 2009 - 06:49

    Eric:

    Volgens mij heb je een fantasische tijd daar.

    geniet er maar van.
    eric

  • 01 Februari 2009 - 10:36

    Bea En Jan.:

    Marjolein je kan wel schrijfster worden,wat kan je leuk schrijven.
    het is gewoon super leuk om het allemaal te lezen.
    nog veel plezier.

  • 01 Februari 2009 - 12:05

    Sanne:

    Jaaaaaaa marjolein!

    het klinkt allemaal zo super leuk wat je allemaal doet! ik zou echt gewoon spontaan jaloers worden ;) heel veel plezier met roelie deze week, und ik wacht met smart op je volgende verhaaltje!

    liefs!

  • 02 Februari 2009 - 12:44

    Liesbeth:

    Hoi Marjolein, wat leuk om het allemaal te lezen.We gaan van de ene naar de andere site(van Nadieh natuurlijk).
    Maar je maakt wat mee lees ik en naar Lapland......dat is toch wel iets anders dan Heeten. Heel veel plezier verder en we zullen het volgen. Groetjes en veel plezier met Roel als hij eris.Genieten.
    Groetjes Wim en Liesbeth.

  • 03 Februari 2009 - 17:11

    Lisette:

    Hoi Nichtje,

    Ik hoorde van mijn moeder dat jij een dagboek bij hield wat leuk!
    Super dat je het er naar je zin hebt.
    Heel veel plezier daar!

    Groetjes liefs,
    Derrick, Lisette, Lotte en Lieke.

  • 03 Februari 2009 - 20:02

    Rita:

    heey Marjolein,
    via Nicole deze site gevonden,en ik dacht dat ga ik ff lezen.
    Dus niet, bijna een half uur later is het ondertussen maar het is erg leuk om te lezen.
    Geniet van alles wat je nog in Zweden gaat doen en heel veel plezier nog.
    groetjes Jelmar, Dewi, Peter en Rita.

  • 03 Februari 2009 - 20:58

    Maike Drobinski:

    Hej Marjolein!
    Geweldig, alles komt me zo bekend voor. Inderdaad, korte jurkjes hier hé, wij staan ook steeds met open mond te kijken. Misschien wel de nieuwe mode? Moeten wij het ook maar uitproberen!
    En ja, ik heb ook al zo'n stoere fiets, prachtig!
    Toff dat je naar Lapland gaat? Toevallig Kiruna? Daar willen wij ook nog heen gaan. We zijn iig al druk bezig met het bekijken van vliegtickets!
    Komend weekend ga ik naar Stockholm toe, super veel zin in!
    Nou, ik blijf je volgen!
    Kyss, Maik

  • 05 Februari 2009 - 10:40

    Marije:

    hoi marjolein

    wat leuk te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    veel plezier daar en succes met alles

    groetjes marije timmer

  • 06 Februari 2009 - 11:04

    Tante Pollewop:

    jee, wat leuk weer om te lezen, als je iemand nodig hebt om je koffer te dragen naar Lapland, bied ik me vrijwillig aan, écht vrijwillig!
    Succes en groetjes aan mijn kleine neefje, hij weet wel wie ik ben haha
    Veel plezier!

  • 06 Februari 2009 - 16:28

    Inge M.:

    Heee marjoo!!

    leuk verhaal hoor phoe wat doe jij veel daar!!:P

    super veel plezier daar nog!!

    liefs, Inge

  • 06 Februari 2009 - 16:52

    Ria K.:

    Hoi Marjolein, wat fijn dat je het zo geweldig hebt daar. Ga zo door en geniet er maar goed van.
    Groetjes aan Roel maandag en heel veel plezier samen.
    Lieve gr. Ria.

  • 22 Oktober 2013 - 14:23

    Jojanneke:

    Hallo Marjolein,

    Ik heb jou verslag gelezen, wat een leuke ervaring!
    Ik ben zelf ook opzoek naar een stage in Zweden.
    Bij welke universiteit zat jij precies en hoe heette de cusus/stage?

    Deed jij het tijdens je opleiding of erna?

    Groetjes,
    Jojanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Studeren op de universiteit van Kalmar in Zweden !!

Actief sinds 09 Dec. 2008
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 16657

Voorgaande reizen:

12 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: