Genieten, genieten! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu Genieten, genieten! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu

Genieten, genieten!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

07 Februari 2009 | Zweden, Kalmar

Heeey Heey!

Ja, daar was ik weer! Ik wil graag beginnen met iedereen te bedanken voor de leuke en lieve berichtjes op m’n site! Het is zo super leuk om te zien dat zoveel mensen me volgen..en ook respect hoor..dat jullie het elke week nog aandurven om aan mijn lange verhalen te beginnen!

Vandaag, poging zoveel voor een korter verhaal..maargoed we zullen zien wat het wordt! Want ook deze week hebben we weer van alles meegemaakt!

Ik begin bij vorige week zaterdag; vorige week zaterdagavond gingen we stappen met de drie andere meiden; Leonie, Babet en Nienke. Zei zitten op Windesheim in Zwolle en volgen daar de opleiding Journalistiek. Zei studeren voor 5 maanden hier in Kalmar en in het weekend gaan we meestal samen voorzitten en daarna stappen in de stad! Altijd erg gezellig!

Vorige week hebben we bij Leonie een aantal borreltjes gedronken en lekkere Zweedse koekjes en chips gegeten! Het was samen erg gezellig! Om 1 uur bedachten we ons dat het al 1 uur was en dat we eigenlijk toch echt wel eens uit moesten gaan, aangezien alle discotheken/bars etc. in de stad om 2 uur sluiten! Noujaa nog precies 1 uur te gaan dus dat kan nog net!

We hadden van te voren gezorgd dat we genoeg drankjes hadden genuttigd, want tja een glaasje wijn voor 5/6 euro daar houden wij arme studenten niet van! Aangekomen bij de discotheek moesten voor 1 uurtje natuurlijk nog volledige entree betalen! Vervolgens mochten we onze jas een uurtje op een zeer gewone kapstok ophangen voor €2,50! Helaas kreeg onze jas hier niet eens een VIP-behandeling dus hebben we maar besloten om onze jas op Leonie’s kamer te hangen! Tja, helaas dat hebben we nog net niet over voor onze jas en voor een uurtje discotheek bezoek!

We waren aangekomen in een hele mooie discotheek; the Palace. Het was een discotheek waar volgens mij alleen maar Zweedse jongens&meiden waren! Het waren vooral van die jongens die er perfect uitzagen, geen plukje haar verkeerd etc. en schuren was voornamelijk hun bezigheid op de dansvloer! Ja, rustig een beetje dansen in je eigen ruimte dat kennen ze hier niet. Alle jongens en meiden houden ervan om te schuren. Ze schuren met hun lichaam langs je rug, arm etc.! Super irritant dus vond ik! Ik wilde gewoon lekker dansen en uit m’n dak gaan, maar goed dat zat er niet in! Maar goed het bijkomend voordeel was dat we toch maar een uurtje moesten genieten van hun schuurkunsten! Om 5 voor 2 stopte de muziek en om 2 uur stond onvoorstelbaar voor ons Nederlanders, waar iedereen nadat de muziek is gestopt nog wel een uur blijft hangen, iedereen buiten! Ja, om klokslag 2 uur stond iedereen buiten en was de discotheek gesloten! Nou goed daar stonden we dan een uurtje later! Goed het was een super gezellige avond en tjaa de discotheek viel bij sommigen van ons wel in de smaak en bij sommigen iets minder!

Zondag was het tijd voor sportiviteit; ik ben lekker hard gaan lopen langs het strand! Ja, dat kan als je aan zee woont! Heerlijk! Zondagmiddag was het tijd voor de boodschappen! Ideaal hier; alle supermarkten zijn geopend op zondagmiddag, zelfs wordt er vracht gebracht! Nou super handig voor ons als studenten! ’s Avonds hebben we een lekkere pizza gehaald bij de pizzaman! Helaas kreeg ik in plaats van een pizza een kebap-gyros schotel!..maar het smaakte goed! Verstaanbaar maken is soms toch nog niet zo gemakkelijk als we denken?!

Maandagochtend om 8 uur de wekker! Ik ging (zou gaan) zwemmen met Milou! Om 9 uur hoorde ik geklop op m’n deur! Ik schrok wakkeer….oo shit! Dat was Milou! Ik was weer in slaap gevallen…oepss en voelde me ook nog niet fit om te gaan zwemmen! Ben maar weer veilig m’n bed in geklommen en heb Milou alleen naar het zwembad gestuurd! Na een heerlijke uitslaapochtend ’s middags natuurlijk m’n wekelijkse/dagelijkse boodschappen gehaald en ’s avonds weer lekker fanatiek wezen bodysteppen!

Dinsdag was het weer schooltime! Ja, de verdeling tussen weekend en week is hier perfect! Gewoonlijk hebben we hier 4 dagen weekend en 3 dagen school! Perfect dus!

Woensdagochtend gingen met het vak Intercultural Communication naar het Länsmusseem (landmuseum). Dit museum was aan zee in Kalmar. We kregen een voorlichting van een vrouw van het museum. Deze vrouw was leerkracht en had een project opgezet voor basisscholen en middelbare scholen. Tijdens het project ging ze met kinderen van verschillende scholen en verschillende leeftijden op tijdreis terug in de tijd. Tijdens het project maakten de kinderen dan kennis met de geschiedenis van hun eigen regio. Het was erg interessant om te horen! Het was ook erg vernieuwend! Dus dat is zeker interessant! De vrouw vertelde dat kinderen en volwassen op de volgende manier leven: 15 % door te luisteren 10% door het lezen in boeken en 75% door zelf te ervaren. Met deze visie zette de vrouw deze projecten op! Erg interessant voor mij als Jenaplanner;)..Kijk Eric, zelfs hier zijn ze vernieuwend bezig! Na afloop van deze voorlichting kregen we een rondleiding door het museum! Het museum was reusachtig (8 verdiepingen en super groot)! Er was zelfs een grote verdieping met alleen maar middeleeuwse kleding uit de omgeving; deze kleding werd gebruik voor de tijdreis projecten op de scholen. Alle kinderen kregen dan al deze kleding aan en gaan een dag leven als de mensen een heel aantal jaren geleden! Super interessant om te zien!

Na de rondleiding hebben we even met deze mevrouw gepraat; want voor ons als juffen – in – opleiding was het natuurlijk super interessant! We hebben iets heel leuks weten te regelen! Na Pasen beginnen de projecten weer, omdat het weer dan hopelijk iets beter is! Het leukst is; wij mogen dan een keer een hele dag mee om een project mee te maken! Geweldig dus! Kan me er nu al op verheugen!

Ten slotte heb ik samen met Milou nog even de rest va het museum bezichtigd! Ook dit was erg leuk! Een groot deel was ingericht over het schip Kronan. De Kronan is een groot koninklijk schip dat in de 17e eeuw heeft gevaren voor de kust van Öland. Op een dag stond er zo veel wind, dat het schip is omgewaaid! Het reusachtige schip is toen gezonken met al zijn honderden bemanningsleden. Vele jaren later zijn duikers in de zee op zoek gegaan naar het schip. Ze hebben heel veel vondsten gedaan; van kleding, tot muntstukken en van beelden tot grote kanonnen! Al deze vondsten zijn opgegraven en worden tentoongesteld in het museum! Het museum was erg mooi ingericht en het was indrukwekkend om te zien wat van vondsten er allemaal gedaan zijn! Kortom een interessante ochtend!

Woensdagavond en donderdag stonden weer in teken van school! We hebben deze week 3x Zweedse les! Ook heb ik mezelf er toe gezet om vanaf 9 uur ’s ochtends in de bibliotheek aan het werk te gaan! Ja, er wordt hier zelfs nog gewerkt! We moeten over 2 weken een heel aantal opdrachten inleveren en aangezien ik de komende weken super leuk bezoek krijg wil ik alles voor die tijd af hebben en tjaa dan moet je er even tegen aan hè! Maar de opdrachten zijn nog super leuk en interessant ook, dus dat scheelt!

Gisteravond ben ik samen met Mirthe het weekend ontspannen begonnen! We zijn heerlijk naar het zwembad gegaan, hebben wat baantjes getrokken, lekker gebubbeld in de jacuzzi en zijn vervolgens lekker het weekend in gezweet in de sauna! Echt perfect, dat heerlijk relax klimaat hier! De avond afgesloten met de heerlijke feel-good film the Holiday! Enjoy our weekend!!

Vandaag staat mijn wekelijkse was op het schema en natuurlijk nog het één en ander voor school op het programma! Morgen gaan we een bezoek brengen aan Slott Kalmar, want dat is morgen geopend! Ik denk dat het erg mooi is om te zien!
Kortom alles is hier nog op en top voor elkaar, op en top genieten!

Jullie horen weer van mij! Ik ga lekker genieten deze week van Roel die bij me komt en volgende week komen Pap, Mam & Fleur en gaan we ook nog een weekend naar Stockholm! Dus leuke dingen in het vooruitzicht!

Heel veel liefs en een dikke knuffel uit Zweden,
Marjolein = )



  • 07 Februari 2009 - 11:46

    Violet :

    He marjolein!

    Zo te lezen heb je het helemaal naar je zin, geweldig!
    En al ideeen voor wat er op de zweedse pannekoek 'Marjolein' moet komen?;)

    Veel plezier nog!!

    Liefs

  • 07 Februari 2009 - 11:47

    Carola:

    En weer genoten van je verhaal! Inderdaad een goede verhouding weekend en werken! Wil ik ook wel! Geniet van je bezoekjes de komende weken!
    Liefs Carola

  • 07 Februari 2009 - 11:49

    Natasjaa:

    aaah weer een geweldig verhaal marjo!!!
    veel plezier met roel!!

  • 07 Februari 2009 - 11:52

    Milou:

    Wat een topverhaal weer Marjolein!! Ondanks dat je zo ver weg bent, blijf je aanwezig hier in Heeten hoor.. sloeg vanmorgen het altijd boeiende Zottenblad open en wie zie ik daar: "IK BEN EEN LAMP OOOHOOHOOOOO!" het lampenduo Haaane en Tepperik stralend op de moppenpagina!
    Die ervaringsgerichte reis terug in de tijd lijkt me ook wel wat om te doen met de kids..(lees: ik verwacht stapels nieuwe lesideeën als je terug bent!)
    Heeel veeel plezier nog!! Maak er een mooie tijd van met vriendlief en daarna met je ouders en fleur!
    Liefssss!

  • 07 Februari 2009 - 12:25

    Lisanne:

    Echt weer een leuk verhaal marjolein!

    Heel veel plezier met Roel deze week en volgende week met je paps, mams en Fleur!

    Geniet ervan

    Liefs(L)

  • 07 Februari 2009 - 12:52

    Yaar:

    Heee Marjolein!!

    Leuk verhaaal, haha je doet leuke dingen!! Veel plezier met Roel volgende week en geniet nog! Succes ook met je opdrachten!

    Kus Yara

  • 07 Februari 2009 - 14:58

    Fiona:

    Klinkt allemaal erg leuk, geniet van de week dat Roel er is en dat je ouders en Fleur komen!

    Liefs Fiona

  • 07 Februari 2009 - 17:03

    Inge En Huub:

    Ha die Marjolein!
    Leuk om weer wat van je te lezen,na een week!Het bevalt je gelukkig nog prima en vermaken doe je je ook nog steeds goed,lezen we!
    Praat je al een beetje zweeds in de klas, of praat je engels tegen de kinderen? Zijn het ook overwegend blonde schattige kinderen? Enfin,dat lezen we misschien nog wel!
    Op Tim z'n site staat nog niet veel,maar ook hij is gelukkig daar goed aangekomen,Hij verblijft in Quito in een gastgezin,met meerdere studenten.Het zal Tim niet zijn om nu alweer met een groep jongelui een reis van een paar dagen naar het Andes gebergte te maken(dit weekend al!).De stage begint voor hem komende week en ook daar heeft hij zin in!Echter z'n spaans gaat hij met een versnelde cursus leren!Hopelijk kun je zijn ervaringen snel lezen op z'n site.Hier alles goed!Veel plezier daar in Kalmar en pas goed op jezelf!liefs van ons allen xxx

  • 07 Februari 2009 - 22:43

    Tim:

    Hey Marjolein,
    Jozef wat een verhalen! Leuk hee!
    Kun je ze anders ook zo voor mij schrijven? ;)

    tot wanneer zit je er nou precies?

    Hee veel plezier komende week met je ouders en roel!

    Groeten!


  • 08 Februari 2009 - 06:25

    Eric:

    Heb ik toch gezegd dat ze in Zweden vernieuwend bezig zijn. En je weet een van de kwaliteitscriteria van het Jenaplan is dat het ervaringsgericht moet zijn. Helemaal met die mevrouw eens dus.

  • 08 Februari 2009 - 16:51

    Lotte:

    heee marjolein!:D

    fijn dat je het zo leuk vind daar! En wat een verhalen zeg, haha leuk om te lezen!;)
    heel veel plezier nog & geniet er maar lekker van!

    Liefs, Lotte!

  • 08 Februari 2009 - 19:48

    Sabine:

    Heey Marjolein,
    Ik kwam Roel tegen in de super met de tijdschriftjes die je zo graag zou hebben ;)..
    Ik lees het al wel, je vermaakt je perfect! Geniet van al het bezoek! Ik blijf je volgen.

    liefs vanuit Utrecht
    Sabine

  • 09 Februari 2009 - 16:38

    Fam. Willemsen:

    Hee marjolein:P

    zo te zien gaat het daar wel goed.. koud weer?? gaat allus goed? Wij volgen je ook hoor we spreken je hopelijk snel weer

    xx laurent en fam. willemsen

  • 09 Februari 2009 - 17:36

    Annemiek Draaijer:

    Eén woord: Leuk :D:D:D Super dat je het zo naar je zin hebt!!
    Je moet me ff mailen over Stockholm, er staat me iets van bij dat je daarover iets gevraagd had?! Sorry maar m'n hoofd loopt soms echt over!!
    Zondag ga ik voor een weekje naar Zweden, m'n Zweeds opfrissen!! Ik ga naar Örebro (ter hoogte van Stockholm, alleen dan naar rechts) en nog een dagje naar Stockholm zelf!
    Ga lekker genieten van je bezoekjes!! Het is misschien ook leuk om het glasdistrict in te gaan, als je een auto hebt!!
    Liefs!

  • 12 Februari 2009 - 11:34

    Yvet Ruiter:

    Heee marjolein!!

    Wat super leuk om ook jou verhalen te lezen:D

    ik wens je nog heel erg veel plezier daar in Zweden, en ik ga je zeker volgen!!

    Ook heel veel plezier met roel, en paps mams en fleurklapdeur:D!

    Liefs Yvet

  • 13 Februari 2009 - 08:47

    Mario:

    Heej,
    Nog bedankt voor je krabbel! Leuk om al je verhalen te lezen. Vooral bij die van het schuren moest ik erg lachen! Heb je flink terug geschuurd? haha. Ik vertrek zo op wintersport dus ga nu nog even snel mijn koffer inpakken!
    En jij...schuur ze!
    Liefs Mario

  • 13 Februari 2009 - 12:28

    Sander:

    Hey Marjolein! Jaa, ik ben vandaag maar aan de rest van je verhalen begonnen, maar het feit dat ze zo ontzettend lang zijn betekend in ieder geval dat je het ontzettend naar je zin hebt! En één ding, Lapland is echt zóóó geweldig mooi! Behalve met sledehonen rijden, moet je ook echt op een sneeuwscooter gaan scheuren! Verder ga ik duimen dat je 't Noorderlicht/Poollicht kunt zien (het komt best vaak voor, maar als het te licht is/te bewolkt is zie je niks) Je staat dan wel met -40 tot -50 buiten 's nachts! En skibroek/pak is prettig. Naja, veel plezier daar verder!

  • 18 Februari 2009 - 19:53

    Esther:

    Leuk Marjolein dat je zo geniet, hoop dat t leuk is geweest met Roel en veel plezier met je eigen vader, moeder en zusje aankomend weekend. Leuk om je verhalen zo te lezen!
    Groetjes uit Schalkhaar

  • 19 Februari 2009 - 11:01

    Rita:

    hallo Willemien, ik weet niet of dit bij jou nog overkomt, maar van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren.Heel veel plezier met zijn allen nog in Zweden. En Marjolein, blijf vooral genieten van alles wat je daar meemaakt.

    Groetjes Jelmar, Dewi, Peter en Rita.

  • 19 Februari 2009 - 16:52

    Ruud&Diny:

    Hallo Marjolein, fijn dat je het naar je zin hebt.Leuk dat je het op deze manier het ook idereen kan laten lezen. Nog gefeliciteerd met je moeder dit hebben we niet vergeten. We lezen wel wat je nog allemaal gaat doen en wensen je nog een leuke tijd toe. groetjes uit deventer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Studeren op de universiteit van Kalmar in Zweden !!

Actief sinds 09 Dec. 2008
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 16653

Voorgaande reizen:

12 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: