Visite, visite.... - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu Visite, visite.... - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu

Visite, visite....

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

24 Februari 2009 | Zweden, Kalmar

Zo..daar was ik weer! De afgelopen twee weken heb ik genoten van heerlijk bezoek en dus geen tijd gehad om een stukje op m’n site te schrijven! Dus vandaar nu het hele verslag..zal nogmaals proberen om het niet zo lang te maken..maar het is wel een verslag van 2 weken he..dus tjaa dan mag het ‘iets’ langer zijn!..haha ik doe mijn best.

Ten eerste nogmaals bedankt voor jullie lieve reacties op mijn site en ook namens m’n moeder bedankt voor de felicitaties..erg lief en leuk om hier in Zweden te lezen!
Goed, ik begin bij maandag 9 Februari, de grote dag..Roel komt me op zoeken in Zweden..Yes! 4 weken lang heb ik me verheugt op deze dag en vandaag is het zover…Roel komt! Om 19.50 stapte ik in de trein op weg naar Växjö, waar Roel rond half negen zou landen.

Na een uur in de trein gezeten te hebben, wat wel een dag leek te duren, want ik keek elke minuut op m’n horloge en dacht….oeee nog 15 minuten en dan zie ik Roel..kwam ik uiteindelijk om 9 uur aan op Växjö station. Ondertussen was Roel geland en per bus naar het station gebracht..hij stond dus al op het station op mij te wachten.
Ik stap uit de trein en jaaa…achter een pilaar komt opeens mijn Roel tevoorschijn..Yes! We zijn heel hard op elkaar afgerent en ik ben in z’n armen gesprongen..heerlijk hij is het echt! ..ja, het lijkt net een soap hè..haha!

Vervolgens zijn we terug gegaan met de trein naar Kalmar en om 23.15 uur stond Roel dan in mijn Zweedse kamertje in Kalmar waar ik deze 3 maanden zit!

Dinsdagochtend heb ik Roel een rondleiding gegeven door Kalmar en hebben we kennis gemaakt met de Zweedse Fika; koffie/thee drinken in een plaatselijk restaurantje met één van de heerlijke Zweedse koekjes erbij!

Woensdag was het tijd voor school, ja ik had les en wat is nou leuker om echt het Zweedse studentenleven te leren kennen door Roel mee te nemen naar school. Volgens mij vond Roel het nog interessanter dan ons..maar goed wel erg leuk om een keer mee te maken!

Woensdagavond zijn we samen met de andere meiden naar de stad geweest. Er was een feestje van de Zweedse mentor van Mirthe, hij is dj en gaf een feest en wij waren uitgenodigd. Een gezellige avond waarbij we weer kennis hebben gemaakt met de bijzondere Zweedse figuren.

De tocht naar en terug van het feest was eigenlijk nog het leukste van de hele avond. Er was vanavond heel veel sneeuw gevallen, echt heel veel! Een super mooi dik pak dat ons uitnodigde voor een grandioos sneeuwgevecht. Zitten, vallen, rollen, gooien met de sneeuw; resultaat we waren doorweekt en heel veel lol!..heerlijk sneeuw!

De volgende dagen leek het ons leuk om iets meer van de omgeving te zien en hebben we een auto gehuurd! Het landschap was extra mooi omdat er een dik pak sneeuw lag. De eerste dag zijn we met de auto de glasprovincie ingetrokken.

Smaland, zo heet het gedeelte waar Kalmar ligt, is de provincie van de glasfabrieken. Smaland is rijk geworden door het maken van veel glaskunst, o.a. het bekende merk Kosta Boda, dat misschien sommigen van jullie kennen wordt hier gemaakt.

Het was een mooie tocht met de auto, op de weg is geen auto te bekennen alleen maar prachtige uitzichten, een heuvelachtig landschap met veel, veel sneeuw en om de aantal meter een bord die je waarschuwt voor overstekende elanden…helaas heb ik nog steeds geen eland gezien!

Als je met de auto rond rijd en van de grote weg afslaat heb je echt het gevoel dat je alleen op de wereld bent. Je komt dan op een helemaal besneeuwde weg, waar het lijkt dat nog geen auto heeft gereden en in een dorpje aangekomen zie je gewoon ook helemaal niemand! Heel vreemd, maar wel een bijzondere ervaring! Deze omgeving is vooral in de zomer heel toeristisch, maar in de winter is het helemaal dood!

Vervolgens naar een paar tussenstops in deze levenloze dorpjes zijn we door gereden naar Afors, daar was een glasfabriek, waar je binnen mocht kijken. Aangekomen bij deze glasfabriek waren we natuurlijk de enige toeristen. In de fabriek waren een heel aantal mensen hard aan het werk om het mooiste glaskunstwerk te maken.

De mensen beginnen ’s ochtends om 6.30 uur en werken tot 15.00 uur. De meeste mensen werken in een korte broek omdat het erg warm is door de verhitting van al het glas. In ploegen werken de mensen aan één kunstwerk, zoals bv. een gitaar gemaakt van glas (zie foto) of een vaas met allemaal bijzondere vormen. De meeste mensen hebben een week één project en de volgende week krijgen ze dan een nieuw kunstwerk wat ze moeten maken voor een kunstenaar. Echt handwerk dus, elk glas/kunstwerk is uniek want wordt helemaal door een mens gemaakt, zonder machines! Erg mooi om van zo dicht bij een kijkje te nemen in de grote inkomstenbron van deze regio! Echt hard werken!

Boven in de fabriek was er ook nog een afdeling waar een heel aantal vrouwen het glas heel nauwkeurig aan het beschilderen waren. Een hele precieze bezigheid.

Na het bezoek aan de fabriek zijn we doorgereden naar Kosta, een grotere plaats waar ook een grote winkel is die al het glas van o.a. het glasmerk Kosta Boda verkoopt en er was nog een winkelcentrum bij, waar we even hebben geshopt! Mijn 1e Zweedse souvenir is binnen; ik heb een Zweeds boek van Pipi Langstrumpf gekocht…nu moet ik hem nog gaan vertalen!

De volgende dag zijn we met de auto naar het eiland Öland gereden. Deze tocht was alweer helemaal prachtig. Op het heel rustige Öland in de winter, lag heel veel sneeuw! Tijd dus voor ons voor leuke foto’s, heel ver in de sneeuw zakken en genieten van de omgeving! Kortom erg leuk!

Zaterdagavond samen met de meiden naar the Corehouse geweest, een discotheek in Kalmar, nog steeds is het uitgaan een unieke beleving! Echt bijzonder al die verschillende nationaliteiten die helemaal los gaan op hun eigen manier op de muziek! Vooral de Poolse meiden kunnen er iets van!

Zondag was onze laatste dag met de auto, alleen het zuiden van Zweden hadden we nog niet verkent met de auto dus tijd om hier ook even kennis te maken. Vandaag was het weer een heerlijk, zonnige dag en zijn we naar het havenplaatsje Karlskrona gereden! Ook dit plaatsje was in de winter nogal rustig, maar het was een mooie tocht er naar toe en we hebben heerlijke koffie/thee gedronken en nog even boodschappen gehaald bij de Maxi, de reusachtige supermarkt in Zweden die echt alles verkoopt..Roel vond het geweldig..en ik trouwens ook hoor!

Maandag was er alweer een week voorbij…en moest ik al bijna weer afscheid nemen van Roel! Flink balen…mmm zo’n week gaat echt te snel..veel te snel! Maar we kunnen zeker terug kijken op een super-super-super gezellige week!

Maandagavond was het tijd om Roel terug te brengen naar het vliegveld en mijn volgende visite; pap, mam en fleur op te wachten! Een dubbel gevoel; voor een raam te staan zwaaien naar Roel die naar huis gaat en ik voor een heel aantal weken niet meer zie en aan de andere kant te kijken of m’n ouders en fleur al zijn geland!

Roel is weer veilig terug in Nederland en pap, mam en fleur zijn aangekomen op mijn kamer in Kalmar! Erg gezellig om ook hun weer te zien!

De volgende dag hebben wij ook maar besloten om een auto te huren en de omgeving te gaan verkennen!
De glasregio was voor Roel en mij zeer geslaagd, dus het leek me erg leuk om deze tocht nog een keer te herhalen met pap, mam en fleur! Ook zei vonden het erg leuk om te zien…ook lag er nog steeds een heel pak sneeuw waardoor de omgeving prachtig was!

De volgende dag hebben m’n ouders en Fleur Kalmar verkent en was het voor mij tijd voor school. Deze week moest ik een aantal opdrachten inleveren voor school, dus ik moest nog even aan de bak om alles af te ronden! Donderdagochtend heb ik mijn presentatie gehouden in het engels..jaja, als het wat was ik heb m’n twijfels..maar ik hoor het wel! Ook al m’n opdrachten zijn ingeleverd..dus ik heb weekend!

Donderdag was het mama’s grote dag..ze was jarig vandaag! Overdag zijn we de stad in geweest en ’s avonds hebben we heerlijk pizza gegeten bij de overheerlijke pizzeria waar ik al bijna vaste klant ben! ’s Avonds zijn ook de andere meiden nog even langs geweest om een borrel te drinken..kortom gezelligheid!

Vrijdagochtend ging om 6 uur de wekker, ja heftig! Onze reis ging beginnen! We gingen een weekend met z’n 4en naar Stockholm, de hoofdstad van Zweden!

Na een lange busreis, omdat de trein niet liep, zijn we om half 2 aangekomen in ons mooie hotel in Stockholm. In Stockholm hebben we heerlijk genoten!

We zijn naar het koninklijk Paleis geweest, we hebben de wisseling van de wacht meegemaakt..wat erg grappig was! We hebben natuurlijk geshopt in alle 8 of waren het er nog meer Fleur? H&M’s! Ja H&M komt uit Zweden en is hier dus in overvloed!

Ook hebben we heerlijk genoten van elke ochtend een lekker ontbijtbuffet en ’s avonds heerlijk uit eten. Kortom echt een heel gezellig weekend vakantie! Stockholm is echt een aanrader, een prachtige stad! Alleen was het dit weekend wel erg koud, er lag ook een pak sneeuw, dus een goede reden om met mooi weer nog een keer terug te gaan.

Zondagmiddag was het weer tijd voor afscheid, echt niet het leukste van visite, maar goed het hoort erbij! Om half 4 ben ik vertrokken in de trein naar Kalmar. Pap, mam en Fleur bleven in Stockholm want vlogen ’s avonds om half 10 vanaf Stockholm terug naar Weeze.

Mijn treinreis was lang, maar ik heb me vermaakt met muziek, de tijdschriften, ja Peter en Carla heel erg bedankt! Heerlijk om op de hoogte te blijven van alles in Nederland en nog lekker een filmpje gekeken in de trein. Om half 9 ’s avonds was ik weer alleen thuis in Kalmar! Dat is wel weer even wennen hoor, na 2 weken weer helemaal alleen op mijn kamer!...

’s Nachts om 2 uur werd ik gebeld door papa, dat ook hun weer veilig thuis waren in Heeten.

Gisteren begon dan weer mijn normale leventje hier, stofzuigen, wassen, boodschappen halen en natuurlijk weer heerlijk sporten!

Kortom, ik vermaakt me nog steeds perfect hier, de tijd vliegt met al die geweldige, lieve visite en ik heb heel veel leuke herinneringen aan deze 2 weekjes en veel leuke vooruitzichten: volgend weekend komen m’n tantes; Jacqueline, Liedy, Ans en m’n nicht Leonie langs…super gezellig!

Ook Lapland komt er natuurlijk aan en zelfs Roel is bezig om nog een ticket te boeken..Yes! Kortom…heerlijk allemaal!

Deze week heb ik nog een rustig weekje, m’n nieuwe periode begint. Deze periode ga ik ook beginnen met mijn stage op de basisschool voor 10 dagen, super leuk! Volgende week dinsdag heb ik een kennismakingsgesprek en ik ga beginnen met de lessen over het onderwijs hier op basisscholen, ook super interessant dus! Volgende week word ook mijn Zweedse cursus afgesloten..dus ik moet deze week aan de Zweedse studie! Kortom, ik vermaak me wel!

Heel veel liefs en knuffels uit Zweden van
Marjolein


  • 24 Februari 2009 - 09:27

    Merle:

    Hee Marjolein.
    Weer een erg leuk verhaal om te lezen. Ik ben wel jaloers hoor. Wat doe je leuke dingen daar zeg. Wauw en samen met Roel, ik vind t super voor jullie :). En Nederland - Zweden is prima te doen met het vliegtuig, dus hoppakee Roel, nog een ticket boeken!
    Veel plezier nog daar. Ik wacht weer op je volgende verhaal !

    Liefs, en een knuffel,
    Merle

  • 24 Februari 2009 - 09:38

    Lauraa:

    Super weer om te lezen Marjolein!
    Ik kan niet wachten tot ik je weer zie en het daar allemaal zelf mag komen bewonderen!!
    Dikke kus!

  • 24 Februari 2009 - 10:25

    Roel:

    Leuk om onze avonturen terug te lezen;) Het was echt een top week:) Leuk geschreven!!! spreekje..
    Dikke Kuzz

  • 24 Februari 2009 - 11:46

    Fiona:

    Super marjolein,
    Fijn om te lezen dat je je vermaakt! Vooral ook fijn met die leuke bezoekjes! :D Geniet er van
    Liefs Fiona

  • 24 Februari 2009 - 12:23

    Nadia:

    Het klinkt super!
    Lekker of niet dat je de afgelopen 2 weken bezoekjes hebt gehad! :D

  • 24 Februari 2009 - 14:04

    Jiska:

    Heee Marjolein!

    Wat super allemaal zeg! De tijd gaat snel en je maakt echt veel mee in een korte tijd.. Echt leuk om de verhalen te lezen, ik zie het zo voor me! Geniet er nog goed van!

    Liefs

  • 24 Februari 2009 - 14:10

    Anouk:

    heee meid.

    goed te lezen dat je je zo vermaakt in zweden. Geniet er nog lekker van meid.
    liefs

  • 24 Februari 2009 - 16:16

    Noortje:

    Heey Marjolein,
    Wow wat kun jij leuk schrijven zeg!
    Leuk om te horen wat je daar allemaal meemaakt!
    veel plezier de komende weken!
    geniet ervan:D
    liefss Noortje

  • 24 Februari 2009 - 16:53

    Rita:

    hoi Marjolein,
    ik mis die leuke man op de foto, die ook op bezoek is geweest....ha ha.
    veel plezier nog.
    groet Rita.

  • 24 Februari 2009 - 19:58

    Agnes:

    Hoi Marjolein,
    Wat is het toch steeds weer leuk om jou verhaal te lezen.Zo te zien heb je het erg naar je zin!!
    Geniet er nog maar lekker van, want voor je het weet ben je weer terug in Nederland.

    groetjes Agnes

  • 24 Februari 2009 - 20:35

    Fleur:

    hej marjolein..!!

    wat een leuk verhaal weer..(H) ik lees ze elke keer wel..maar vergeet steeds om ook iets te typen:$...ik ben blij dat jullie het daar goed naar jullie zin hebben! we missen jullie wel hoor op de pabo..:(

    hej,, heel veel plezier nog! en doe je de groetjes aan mirthe, milou en marli!

    xx fleur..

  • 25 Februari 2009 - 09:12

    Anouk:

    Hee marjolein!
    Wat super leuk om al je verhalen steeds te lezen. En fijn dat je dat je het daar zo goed naar je zin hebt. Ik wens je nog heel veel plezier & succes!

    Liefs Anouk

  • 26 Februari 2009 - 15:52

    Celine Cox:

    Hey Marjolein,

    Nou, zo te horen vermaak je je nog prima in Zweden!
    De tijd vliegt (ook bij mij), dus geniet er nog maar van zolang het nog kan!;)

    Groetjes Celine

  • 27 Februari 2009 - 12:48

    Yara:

    Heee Marjolein!!

    Leuke verhalen weer, je hebt leuke dingen gedaan! En haha je bent er maar druk mee, al die visite! Ik wil binnenkort ook naar Stockholm!! Aanrader dus? Top! Nou veel plezier nog, geniet ervan en succes op school!

    We missen je bij het pannekoekenhuis! XX liefs, Yaar

  • 03 Maart 2009 - 16:20

    Diny :

    Hoi marjolein leuk al die verhalen en fijn dat je het naar je zin hebt geniet maar lekker voor je het weet zit je weer in nederland

    groetjes diny en ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Studeren op de universiteit van Kalmar in Zweden !!

Actief sinds 09 Dec. 2008
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 16656

Voorgaande reizen:

12 Januari 2009 - 01 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: