Sneeuw, zweeds, stage, een afwisselende week! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu Sneeuw, zweeds, stage, een afwisselende week! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marjolein - WaarBenJij.nu

Sneeuw, zweeds, stage, een afwisselende week!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

06 Maart 2009 | Zweden, Kalmar

Afgelopen zaterdag 28 Februari vonden we het tijd voor avontuur! Samen met de andere Nederlandse meiden; Leonie, Babet en Nienke zijn wij ’s ochtends vroeg op pad gegaan.
We hadden al een tijdje gezocht naar een plaats om te skiën, maar helaas was het de laatste week gaan dooien in Kalmar en was de sneeuw verdwenen. Maar wie weet is er nog hoop bij het Toeristenbureau. Hier hebben we geïnformeerd!

In Nybro, een plaatsje 20 minuten met de trein vanaf Kalmar moest er wel ‘iets’ zijn maar wat precies dat was niet duidelijk. Waren er sneeuwkanonnen die zorgden voor kunstsneeuw ofniet? De mevrouw van het toeristbureau was niet zeker! Voor ons de uitdaging om dat maar eens uit te zoeken!

Zaterdagochtend om 7.30 uur de wekker! Vroeeeeg! Om 9 uur zijn we met z’n 6en in de trein gestapt op weg naar Nybro! Met onze positieve instelling, een regenbroek, handschoenen , muts en een lunchpakketje in de trein kon ons avontuur niet meer stuk.

In Kalmar was geen sneeuw te bekennen alleen een helderblauwe lucht met een stralende zon, het lijkt wel lente en wij willen gaan skiën. Onze positieve instelling zakte langzamerhand een beetje in onze schoenen, maar goed we maken er gewoon een leuke dag van, dan maar zonder skiën!

15 minuten later arriveerden we met de trein in Nybro, en je raadt het nooit! Sneeuw…waa hier lag sneeuw! Het leek wel een grap, maar er lag echt een laagje, niet veel maar toch het was sneeuw! En dat was net wat wij nodig hadden!

Na wat geïnformeerd te hebben en ongeveer 4 km. te hebben gewandeld, o.a. zo ongeveer over een snelweg kwamen we aan in HET skigebied!..We waren erg benieuwd wat ons te wachten stond. Op een gegeven moment zagen we een aantal langlaufers door het bos langlaufen, en ja er was kunstsneeuw! Ongeveer 3 auto’s vulden de hele parkeerplaats en verder was er niks te bekennen. Geen informatiekiosk, geen langlaufverhuur o.i.d. dus dan moet je het toch maar aan een langlaufer vragen! Kleine bijzaak was dat deze vriendelijke man geen Engels sprak en alleen maar Zweeds, waar wij helaas nog niks van verstonden!
Gelukkig snapte de vriendelijke Zweed wel wat wij zochten; langlauflatten! We moesten hem volgen; al snel kwamen we aan bij een schuurtje! Hier opende de man een deur en stonden allemaal langlauf latten, schoenen, stokken etc.! Als we het goed begrepen was de man de baas van de langlaufclub en mochten wij wel gebruik maken van de langlauf attributen! Nou ideaal! Dan wordt het langlaufen! Haha wij zagen het wel zitten!

De Zweedse man was super vriendelijk en heeft ons allemaal geholpen aan passende langlaufschoenen en latten! We waren er klaar voor, op naar het parcours. Door het hele bos was een langlaufroute uitgezet. Zelf had ik altijd gedacht dat langlaufen lopen was door de sneeuw over een vlakte en genieten van de natuur. Maar dat Zweedse langlaufen gaat er iets anders aan toe! Het parcours zat vol met afdalingen en beklimmingen! Dit alles zorgde voor veel pijnlijke val momenten, stuiterend met je billen van de berg af en een paar blauwe knieën en een kleine staartbot kneuzing, maar verder vooral veel lol en talent, nee helaas daar was geen sprake van!

Na 2 uur met mijn billen naar beneden te zijn gestuiterd vonden we het mooi geweest! We hebben de man heel hartelijk bedankt en waren super blij met onze super ervaring op de lange latten!
Tijd voor een pauze in de zon, zonder jas! Het leek net wintersport! Opeens zagen onze ogen iets wat we nog niet eerder hadden gezien; een lift…een skilift! O nee…echt?!
Er op af! En ja hoor een heuse skilift met skipiste! De skipiste was niet voor beginnelingen zo te zien, hij leek nogal stijl en voor ons als skiërs die allemaal al een paar jaar niet meer hadden geskied was dit misschien wel een beetje onverantwoord! Want tja we moesten goed op ons zelf passen had iedereen thuis zo vaak gezegd!
Dan maar even te voet de skipiste verkennen! Boven van het uitzicht genoten en opeens deed ik een ontdekking! Iets verderop lag iets blauws in de zon te blinken! Daar moest ik op af! Zo gelukkig als een kind kwam ik weer boven met een slee! Yes, een slee! Hij was dan wel niet helemaal heel, maar de bult af dat ging prima! Vervolgens heeft de rest genoten van het uitzicht en mijn flashback naar mijn jeugd terwijl ik het grootste plezier had met m’n slee van de berg af! Echt leuk hoor, weer even kind zijn! Ik kan het iedereen aanbevelen! Echt geloof me, heerlijk van een berg af sleeën en het sneeuw in je gezicht voelen spatten! Heerlijk!

Vervolgens durfden Nienke en Leonie de piste wel aan en gingen een paar ski’s huren! Wij keken nog een beetje bang toe! Nadat Nienke en Leonie van de piste af gingen, je kon gelukkig ook halverwege uit de lift stappen en daar naar beneden, begon het bij ons ook wel te kriebelen! Ach, we zijn geen mietjes en moeten het gewoon doen!
Vervolgens zijn ook wij een aantal keer van de piste afgegaan! Erg leuk, het was weer even wennen maar dit wekt wel veel kriebels op voor een echte wintersport!

Na een paar heerlijke uurtjes sneeuwplezier zijn we weer richting Nybro gelopen en vervolgens met de trein naar Kalmar gegaan. In Kalmar hebben we een gezond bordje patat met hamburger gegeten om de geslaagde dag af te sluiten!
’s Avonds hadden we nog een feestje. Vorige week waren Milou en Mirthe uitgenodigd door een ongeveer 40 jarige zangeres van een bandje om te komen bij haar optreden! Het optreden was in een soort italiaanse kelder, zo leek het! Heel gezellig zag het eruit en ze speelden jaren ’50 en ’60 muziek! Erg leuk! Er waren vooral ‘oudere’ mensen, maar we hebben ons wel vermaakt! Kortom gezellig avondje!

Dinsdag was het tijd om kennis te maken op onze stageschool, waar wij over een aantal weken beginnen met onze 10-daagse stage! Samen met Mirthe loop ik stage op een basisschool in het noorden van Kalmar. We werden hartelijk ontvangen door twee jonge meiden, zei zijn met z’n 2en leerkracht van grade 4, vergelijkbaar met groep 6 in Nederland. De kinderen in deze groep zijn gemiddeld 10 jaar oud.
De leraressen waren beiden heel erg aardig. Na onze reis naar Lapland zijn we 10 dagen welkom hier op school. We gaan o.a. een onderzoek doen op deze school naar samenwerkend leren en verder krijgen we de kans om de hele school te ervaren. We mogen in alle groepen kijken, muzieklessen gegeven door een vakdocent bijwonen en zo nog heel veel meer, kortom dat ziet er allemaal erg leuk uit! We hebben er in ieder geval heel veel zin in!

Verder was er deze week nog één belangrijke gebeurtenis; onze Zweedse cursus werd woensdagavond afgesloten met een examen! En donderdagavond hebben we gehoord dat we allemaal zijn geslaagd! Yes, heerlijk! Ik ben geslaagd met een VG (Very Good), lekker dus!

De komende twee weken hebben wij het rustig, we hebben bijna geen school meer dus kunnen twee weken aan de slag met onze opdrachten voor de PABO in Hengelo, want tja dat moet ook nog gebeuren. Over twee weken staat onze big-trip naar Lapland op het programma…we hebben er echt zo veel zin in!

Maar dit weekend staat er eerst een gezellig bezoekje op het programma! Om 8 uur vanavond vertrek ik richting vliegveld Växjö om daar mijn tantes; Jacqueline, Ans en Liedy en m’n nicht Leonie op te halen! Ik heb er veel zin in, het gaat vast een erg gezellig weekend worden!

Jullie horen weer van mij!
Heel veel liefs en een dikke knuffel uit Zweden

P.s. het is nog steeds super leuk om jullie leuke berichtjes op de site \, mails en lieve kaartjes te ontvangen! Elke keer weer een verrassing als ik wat vind in mijn Zweedse brievenbus! Super lief!

P.P.S. oja, elk verhaal vergeet ik nog iets te vertellen! Ik heb m’n haar geknipt in een boblijn..hahah ja ik wilde het toch nog even vertellen, mijn ervaringen met de Zweedse kappers zijn echt goed, ze zijn zo perfectionistisch..heel leuk! Alleen het is alweer dik twee weken geleden dus ondertussen is m’n haar al weer een heel stuk gegroeid, want m’n haar groeit hier door de gezonde lucht als een speer!

• 06 Maart 2009 - 16:32

Marjolein :

oo..sommige foto's zijn een beetje uitgerecht en vaag! Maar helaas daar moeten jullie het maar even mee doen!

• 06 Maart 2009 - 16:32

Nadia:

hihi, leuk!
    geniet ervan meid!

• 06 Maart 2009 - 18:44

Lauraa:

Top meid! :D
    Enneh, er komt vast binnenkort nog wel weer een kaartje jou kant op ;)

• 06 Maart 2009 - 20:34

Nadieh (van Roel :P):

Super! Heerlijk beetje wintersporten tussendoor! Heel veel plezier verder en geniet er van :)

• 08 Maart 2009 - 13:22

Annemiek Draaijer:

Hej! Läget??
    Ik wil jullie het nieuwte niet onthouden. Ik kwam Mattias tegen op school, ja die Zweedse pedagogiek leraar! Hij vertelde ook over jullie "the 4 M's". En moest wat praten met hem over jullie programma enzo..haha :D

Geniet daar!

• 08 Maart 2009 - 13:51

Elaine Jordy,Jesse:

Hallo Marjolein
    Erg leuk om je belevenissen te lezen. Volgens mij heb je het prima naar je zin. Leuk hoor. We wensen je nog heel veel plezier. Geniet ervan!

• 08 Maart 2009 - 18:57

Anouk:

hee meid

haha ik zie je al zo voor me op je sleetje:P haha
    have fun!

• 09 Maart 2009 - 19:51

Ans En Gaitie:

Hee marjolien.
    Eindelijk een berichtje van de buren. al die berichtjes wat je stuurt geweldig,wij vinden het leuk om de mailtjes elke keer weer te lezen,en wat je allemaal mee maakt.
    Geniet er de laatste andere halve maand nog lekker van.
    Groetjes en een dikke kus van ons allemaal.

• 11 Maart 2009 - 13:58

Leonie:

hey hey ( om maar ff het zweedse gevoel te blijven behouden )
    Het was echt heel erg gezellig vond ik!
    We waren mooi op tijd geland vond je niet! En het was nog een hele relaxte landing ook nog :-) Al mn mooie Iittala servies is heel overgekomen gelukkig haha!
    Veel plezier in Lapland en voor je het weet ben je weer terug in Heeten city ;-)
    Liefs Leonie

• 14 Maart 2009 - 14:21

Jeroen:

Hee juventamoat..

Zo te zien vermaak jij je ook prima in het hoge Noorden..!! Wel totaal wat anders dan hierzo in Curacao zo te lezen.. haha juist leuk om onze ervaringen straks in de Zomerweek te delen onder het genot van een heerlijke tomatensoep die je dan voor ons hebt gemaakt haha

Geniet ervan meid.. en tot gauw...!!

Jeroen